Fr

TECH

Artificiële intelligentie en rekrutering: het standpunt van Yoni Szpiro (Generations Recruitment)

Donderdag 8 Juni 2023

Artificiële intelligentie en rekrutering: het standpunt van Yoni Szpiro (Generations Recruitment)

Sinds de doorbraak van AI verschijnt er elke dag wel een artikel of een studie over de impact op de werkgelegenheid. Van Goldman Sachs dat het heeft over 300 miljoen jobs die rechtstreeks bedreigd zouden zijn tot Arvind Krishna, de CEO van IBM, die van mening is dat 30% van de administratieve functies binnen zijn groep door AI vervangen zou kunnen worden. Met inbegrip van Italië dat 10 M€ vrijmaakt om de vaardigheden van de bedreigde profielen in kwestie op te krikken.

We hadden een gesprek met Yoni Szpiro, de CEO van Generations Recruitment, over deze problematiek binnen de marketingsector.

Hoe evolueren de aanwervingsprocessen?

Omdat het belangrijk is het risico van een miscasting te beperken, proberen organisaties zich te wapenen met tools die hen helpen om personeel aan te trekken, te selecteren en te behouden. Zo zet de rekruteringssector technologie bijvoorbeeld al op grote schaal in tijdens de aantrekkingsfase. Op vacaturesites wordt een strijd gevoerd tussen trefwoorden en functiebeschrijvingen met behulp van ‘Job Board Optimisation’, een vorm van Search Engine Optimisation (SEO). Recruiters en kandidaten optimaliseren hun zoekopdrachten om de beste kansen te vinden.

In dit stadium maken de nieuwe digitale oplossingen en AI, waaronder ChatGPT, het mogelijk om profielen en functiebeschrijvingen te optimaliseren en zelfs gelijktijdig op verschillende kanalen te verspreiden voor een grotere zichtbaarheid.

De selectiefase maakt ook al gebruik van technologie. Grote recruiters gebruiken al lang technologische tools om cv's te filteren en te analyseren. Dus hier is evenmin sprake van een revolutie, alleen van het optimaliseren van bestaande processen. Als het bijvoorbeeld gaat om het verwerken van video's die door kandidaten zijn opgenomen, kan AI een rol spelen voor een beter inzicht in de persoonlijkheid van kandidaten.

De grote hoeveelheid uiteenlopende video's met menselijke gezichten die in bepaalde situaties worden geplaatst en worden gevraagd om vooraf gedefinieerde vragen te beantwoorden, kunnen dienen om modellen op te bouwen. Deze vorm van machine learning maakt het mogelijk om verbaal gedrag (toon) en non-verbaal gedrag (gezichtsuitdrukkingen) te definiëren, waaruit de machine kenmerken en inzichten in de persoonlijkheid van de kandidaat extrapoleert.

Op het eerste gezicht is het een complexe techniek, maar het is eigenlijk vrij eenvoudig te integreren met Cloud-oplossingen. We bereiken nu significante niveaus van verfijning via vrij betaalbare Software As a Service (SaaS) oplossingen.

Vormt AI een bedreiging voor de marketingsector?

Nogmaals, ik heb het niet alleen over AI, maar over technologie in het algemeen. Aan de ene kant gaat de echte vraag over de businessdoelstelling en de ethiek waarmee het bedrijf deze technologieën wil gebruiken. Aan de andere kant zou ik niet beweren dat ze een bedreiging vormt, wel dat ze de kans biedt om beter te reageren op consumenten/klanten, op een beter gepersonaliseerde manier. Iedere werknemer moet dus op de hoogte kunnen blijven van de ontwikkelingen in zijn of haar vakgebied. Het klopt inderdaad dat bepaalde jobs meer ‘ondersteund’ zullen worden dan andere, maar toch zullen we de komende jaren nog steeds een deskundig oog nodig hebben om zoekopdrachten te begeleiden, gegevens te controleren en ze te contextualiseren.

Op dit moment zien we geen gevaar voor de Belgische markt, hoewel dat de laatste maanden misschien toch verandert, omdat spelers in deze sector zich zeer bewust zijn van trends en ze vrij snel overnemen.

Is de beheersing van AI een criterium dat een rol speelt bij aanwerving?

Ook hier hangt alles af van het soort functie. Voor strategische functies is een algemenere vertrouwdheid met AI wellicht nuttig. Andere beroepen zoals Content Creator, SEO Expert, CRM Manager en nieuwe functies zoals Data Scientist of Prompt Engineer vereisen al een diepgaandere kennis van deze technologieën. Maar nogmaals, dit is een evolutie, geen revolutie: die meer technisch gerichte jobs vereisten altijd al meer geavanceerde technische expertise.

Wat ons betreft, is rekrutering vooral een menselijke aangelegenheid. We streven ernaar om de wensen van een kandidaat af te stemmen op die van het bedrijf. Dat is de essentie van wat we als ‘zinvol rekruteren’ beschouwen, een filosofie die berust op een kennisbasis die we hebben vertaald naar technologie voor de creatie van ons Generations Recruitment Aspirational Model (G.R.A.M.). Met dit model kunnen we de aspiraties van kandidaten rationaliseren en hun indruk, hun beleving onder woorden brengen.

Technologie speelt een rol in het vergemakkelijken van de verschillende fasen van het wervingsproces. Dat zal ook zo blijven. De bedoeling is de kans op een mismatch te beperken. Een menselijke tussenkomst zal echter een essentiële fase blijven.

We vroegen ChatGPT naar de bedreiging die AI kan betekenen voor de werkgelegenheid in de marketing. Zijn antwoord bleek behoorlijk diplomatisch en niet zo verschillend dan dat van onze expert.

"AI heeft inderdaad invloed op verschillende sectoren, waaronder marketing. Hoewel sommige taken in de marketingbranche kunnen worden geautomatiseerd door AI, is het belangrijk op te merken dat AI geen directe bedreiging vormt voor marketingjobs. In plaats daarvan kan AI marketeers ondersteunen en hen helpen efficiënter en effectiever te zijn in hun werk.

AI kan verschillende taken binnen marketing automatiseren, zoals gegevensanalyse, rapportage, personalisatie van marketingberichten, klantsegmentatie en zelfs het beheren van advertentiecampagnes. Dit betekent echter niet dat marketeers overbodig worden. Het vereist eerder een verschuiving in vaardigheden en verantwoordelijkheden.

Met AI kunnen marketeers bijvoorbeeld meer tijd besteden aan strategische planning, creatieve taken en het begrijpen van klantgedrag. Ze kunnen zich richten op het ontwikkelen van innovatieve campagnes, het interpreteren van gegevens en het nemen van beslissingen op basis van die inzichten. AI kan hen voorzien van waardevolle gegevens en analyses, maar het is aan de marketeers om deze informatie te interpreteren en er strategisch gebruik van te maken.

Bovendien is marketing een vakgebied dat sterk draait om menselijke interactie en creativiteit. Hoewel AI nuttig kan zijn bij het optimaliseren van processen, kan het niet dezelfde mate van emotionele intelligentie, intuïtie en creativiteit bieden als menselijke marketeers. Het vermogen om merken op een authentieke manier te presenteren, relaties op te bouwen met klanten en creatieve campagnes te ontwikkelen blijft essentieel en wordt niet gemakkelijk vervangen door AI.

Daarom moeten marketeers zich aanpassen aan de opkomst van AI en nieuwe vaardigheden ontwikkelen om optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die AI biedt. Door samen te werken met AI-tools en technologieën kunnen marketeers hun effectiviteit vergroten en waardevolle inzichten genereren die hen in staat stellen betere beslissingen te nemen en beter te presteren in hun vakgebied."
En nu jij!

Archief / TECH