Fr

TECH

Gartner-studie 'CMO Spend and Strategy'' en de martech paradox

Donderdag 1 Juni 2023

Gartner-studie 'CMO Spend and Strategy'' en de martech paradox

CMO Spend and Strategy’, het onderzoek dat in maart en april 2023 uitgevoerd werd, bevraagt jaarlijks CMO's en marketingmanagers in Noord-Amerika en West-Europa. De respondenten werken bij bedrijven in uiteenlopende sectoren, van verschillende formaten en met diverse omzetten, maar de meeste rapporteren jaarlijkse inkomsten van meer dan 1 miljard dollar. De studie werd op 22 mei gepresenteerd op het Gartner Marketing Symposium/Xpo.

Paradox?

Volgens de studie verklaart een meerderheid van de CMO's (75%) onder druk te staan om minder aan martech uit te geven, met name vanwege de onderbenutting van deze tools. Dat benuttingspercentage zou naar verluidt gedaald zijn van 58% in 2020 tot 42% in 2022. Paradoxaal genoeg is martech tegelijk ook het segment waarin diezelfde CMO’s naar eigen zeggen het meest in te investeren. Het segment waarop ze het meest willen besparen, is dat van de payroll: meer tech, minder mensen dus.

Vooruitzichten voor 2023

De studie analyseert de verdeling van het marketingbudget in vier hoofdcategorieën: media-aankoop, investeringen in martech-tools, payroll en bureaukosten. Het aandeel van elk van deze categorieën in het totale budget is vrij gelijklopend, met media-aankoop op kop (25,6%), gevolgd door martech (25,4%), payroll (24,6%) en bureaukosten (23,3%).

Wat de media-investeringen betreft, meet Gartner de evolutie van de bestedingsplannen per kanaal. De top drie van kanalen waarin CMO's van plan zijn meer te investeren, zijn sociale media (53%), video (51%) en influencer marketing (49%). Omgekeerd verklaren zij minder te willen besteden aan search advertising (26%), digital audio advertising (21%) en DOOH (eveneens 21%).

Archief / TECH