Fr

TECH

BrightonSEO 2023 - Alle takeaways door Frederik Vermeire (WiSEO)

Dinsdag 23 Mei 2023

BrightonSEO 2023 - Alle takeaways door Frederik Vermeire (WiSEO)

BrightonSEO is een van de meest bezochte conferenties op gebied van SEO en onlangs hadden vier teamleden van WiSEO het geluk om twee dagen alle talks bij te wonen. Na twee korte maar vermoeiende dagen keerden ze terug naar Brugge met learnings over technische SEO-zaken, nieuwe trends in het landschap en zelfs hoe we beter van thuis uit kunnen werken. Speciaal voor jou hebben we enkele belangrijke inzichten, trends en ervaringen gebundeld. SEO is dead, again! Of toch niet!
 
1. How to combat SERP volatility ?

“Small actions can have big consequences”. Wat we eigenlijk willen zeggen, panikeer niet wanneer rankings droppen. Er is een aantal redenen waarom je resultaten weggezakt zijn/kunnen zakken.
 
- Gemengde zoekintentie / SERP variatie
Is de zoekintentie veranderd?
Zijn er nieuwe concurrenten in de SERP? 

- Hoge zoekwoordmoeilijkheid
Rankings veranderen op basis van de autoriteit van jou en je concurrenten. Hebben concurrenten optimalisaties uitgevoerd en wat hebben ze veranderd? 

- Zware markt competitie
Nieuwe spelers binnen de markt
Track concurrenten op belangrijke keywords
Review je nieuwe concurrenten

- Problemen met indexering, vaak na een migratie, grote verandering in de website of implementatie van veel nieuwe content
Analyseren van Google Search Console

- Google AB-Testing SERP
Bekijk je rankings over langere periodes, niet dagelijks

- Algoritme updates en penalties 

- Kannibalisatie

 
2. How to scale content automation?

Hoe start je met het schalen van content (geschreven door mensen)?

- Verzamel keyword clusters die je wil verbeteren.
- Creëer content die focust op één keyword cluster per paragraaf.
- Voor elke paragraaf (keyword cluster) maak je 7 verschillende varianten van tekst. je kan hier variabelen (bv: stad)  implementeren om de content nog unieker te maken. Plaats deze teksten in een Google sheets.
- Vraag de developer om een script te schrijven die automatisch een combinatie zijn van die verschillende teksten. 

Resultaat
Waarom je geen ChatGPT nodig hebt?


Er moet te veel content gecreëerd worden en het moet schaalbaar zijn; gebrek aan controle over het proces.

Foutmarge; AI maakt momenteel nog te veel fouten in vertalingen, feitelijke gegevens, ...

Mensen schrijven op dit moment nog steeds kwalitatiever en beter, je kan AI wel als inspiratie gebruiken.

 
3. Is TikTok the new Google ?Zal TikTok Google binnenkort vervangen?

Nee, niets is “de nieuwe Google”. Alhoewel achter de schermen de algoritmes lijken op elkaar, zijn ze wel verschillend qua intentie. TikTok, net zoals Instagram, wordt gedragen door visuele content. Deze content beantwoordt de zoekintentie van de gebruiker op een andere manier. Hij biedt een “andere” oplossing.
Op dit moment kunnen TikTok video geïndexeerd worden door Google maar nog niet embedded worden (dit zal er waarschijnlijk wel aankomen)

How to win TikTok?
·Gebruik 3 specifieke hashtags in je caption.
·Optimaliseer je caption met zoekwoorden.
·Voorzie intertitles bij je video’s; dit zorgt ervoor dat het algoritme beter kan begrijpen naar welke doelgroep de video moet gepusht worden.
·Also searched for = PAA, is een belangrijke tool om te weten wat je doelgroep zoekt.
·Consistency = key
·Audio > video 

4. Why page speed matters, without mentioning conversions once?

Voor ons lijkt een goede internetverbinding net zoals vanzelfsprekend als drinkbaar water uit de kraan. Maar dat is niet voor iedereen zo. In Madagaskar bijvoorbeeld verdient de gemiddelde werkkracht £5 per dag en 1MB date kost £0.1. Bij het inladen van een grote website is de werkkracht meer dan 20% van zijn dagloon kwijt.
Houd er dus rekening mee, als je zoveel mogelijk gebruikers wil bereiken dat je de Tips om je page speed te verbeteren toepast.
·Verklein afbeeldingen en video’s
·Gebruik minder javascript
·Geef voorkeur aan statische pagina’s en server side rendering

5. The 3 pillars of high performance teams

Feedback, veranderingen en herkenning, dat zijn de drie pijlers van een goed team.

Zorg voor ruimte voor feedback tussen collega’s, maar ook over de manier van werken en andere verbeterpunten. Als er feedback komt, is het belangrijk om deze duidelijk te omschrijven; wat is de situatie, welk gedrag overheerst en wat is de impact daarvan? Geef mee hoe deze zaken aangepakt kunnen worden.
 
Kleine veranderingen zorgen voor grote resultaten; al is de feedback klein, pas hem toe. Want elke aanpassing kan een grote impact hebben.
 
Mensen hebben waardering nodig. Door meer waardering te tonen zal het team meer engagement hebben. Hoe meer feedback je geeft en appreciatie toont voor wat de persoon goed doet, hoe sneller je samen tot een positief en mooi eindresultaat komt.
 
6. Future of SEO

Wat nog steeds niet veranderd is sinds de oprichting van Google in 1998, is dat Google het meeste kwalitatieve en relevante resultaat wil tonen aan de gebruiker. De angst bij marketeers dat Google hun content zou afstraffen is dus (niet nodig). Als er geen websites zijn, of er komt geen nieuwe content, dan heeft Google ook geen content om hun modellen te trainen. Waardoor het hele systeem in duigen valt.
 
Onderzoek wijst trouwens uit dat het merendeel van in-house SEO specialisten geen extra budget krijgt, terwijl freelancers en agencies hun budgetten met de helft zien verhogen. Dat betekent dat de vraag naar SEO services gestegen is. Er zal dus meer geïnvesteerd worden in SEO. Niet door bestaande bedrijven, maar vooral door bedrijven die dat op dit moment nog niet doen.
 
Het achternalopen van Google algoritmes is niet the way to go, focus op mensen, Google volgt wel!

Archief / TECH