Fr

TECH

The Artcrush Gallery : Het idee van de eeuw?

Donderdag 25 Mei 2023

The Artcrush Gallery : Het idee van de eeuw?

Onder impuls van Mathieu France, CEO van Mediafield, wil The Artcrush Gallery kunst promoten bij een zo groot mogelijk publiek, door gebruik te maken van de kracht van digitale billboards over de hele wereld. Het idee van de eeuw!
 
Deze activiteit spruit voort uit zijn professionele ervaring, de coronacrisis en zijn persoonlijke interesse, zoals zijn oprichter ons vertelt.
 
Hoe is Artcrush ontstaan?
 
Het idee werd geboren uit de combinatie van drie factoren. De eerste is mijn levensvisie die ik sinds jaar en dag hanteer, meer bepaald het leven van mensen op een uitzonderlijke manier leuker maken. Een tweede punt was dat ik als tiener zeer verlegen was om meisjes aan te spreken. Daarom schreef ik maar gedichten op artistieke publicitaire postkaarten en dat vermaakte mij en hen. De derde factor, tot slot, was de gezondheidscrisis.
In 2020 daalde het omzetcijfer van Mediafield van 3 miljoen euro naar 1 miljoen euro. Dit verplichtte ons om na te denken, onszelf in vraag te stellen, ons DNA te bepalen en nieuwe ideeën te verzinnen.

Na een paar brainstormsessies, met de hulp van een bevriende coach, vonden we onze bestaansreden, meer bepaald het leven van mensen op een buitengewone manier op te fleuren.
Van daaruit ontwikkelen we nieuwe formaten, fresco’s, videoprojecties op enorme muren. Altijd vanuit een reclameperspectief, maar met ad hoc creaties van kunstenaars. Dit werkt heel goed en levert vooral positieve reacties op van het publiek. Deze reacties hebben er ons toe aangezet om manieren te vinden over hoe we deze grote formaten kunnen gebruiken om kunst te verspreiden, om aldus weer het leven van mensen op een buitengewone manier op te fleuren.
 
Artcrush is ontstaan uit een combinatie van de publieke interesse voor onze muurschilderingen en projecties, de evolutie van digitale kunst en het massale gebruik van digitale billboards.
 
Wat is de missie van Artcrush?
 
Onze missie bestaat erin om kunst en schoonheid te delen met een zo breed mogelijk publiek door voort te bouwen op de interesse die onze publicitaire muurschilderingen opwekken en door gebruik te maken van de kracht van DOOH-netwerken.
 
Deze digitale netwerken zijn niet altijd 100% volgeboekt. Door gebruik te maken van de soms vrije ruimte, met toestemming en steun van vooruitstrevende affichagebedrijven, creëert The Artcrush Gallery nu de grootste kunstgalerie ter wereld.
Ons doel is om binnen drie jaar meer dan 50.000 billboards in alle formaten overal ter wereld te beheren met ArtCrush.

Van idee tot lancering
 
Om het concept te kunnen testen, heb ik hoog gemikt. Ik nam contact op met enkele bedrijven die digitale schermen beheren op Times Square in New York. Er gingen een paar deuren voor me open en toen zei een van hen ‘ja’!
 
Maar dit verwezenlijkte slechts een van de elementen van het project, de verspreiding met name. Een andere zaak die moest gebeuren, was de selectie van de kunstenaars en hun werken, wat duidelijk niet tot mijn vaardigheden behoort. Ik spotte Brian Beccafico, een briljant talent en in digitale kunst het equivalent van de neus van Jean-Baptiste Grenouille in Het Parfum van Patrick Suskind.
 
Via via ontmoette ik hem, legde hem het concept van Artcrush voor en tot mijn grote verbazing accepteerde hij mijn voorstel om zich aan te sluiten bij het project en mijn eerste partner te worden. En dat terwijl ik niet eens wist dat hij net door Sotheby’s was aangeworven als NFT/Digital Art expert.
 
Het distributieluik was dus als eerste in orde, gevolg door een partnership met een klepper in digitale kunst die de artiesten kon selecteren. Vervolgens moesten we nog een partner vinden voor de communicatie, de branding en alle digitale en technische aspecten van het project.
 
Ook voor dat luik trok ik mijn stoute schoenen aan en nam ik contact op met Mathieu Bazelaire, medeoprichter van DogStudio.co, een digitaal bureau, en van het KIKK-festival. Om een lang verhaal kort te maken, ik kon hem verleiden en hij werd mijn tweede partner.
 
Het triumviraat werd gevormd en we begonnen onze eerste kunstwerken te verspreiden in augustus 2022 in Brussel, vervolgens in Parijs, New York, Londen, enz. met telkens heel positieve en enthousiaste feedback. Artcrush verspreidt nu elke dag kunst in het straatbeeld, met elke week een nieuwe kunstenaar, van Melbourne tot Chicago, Tokio en Amsterdam.
Wat is het businessplan van Artcrush?
 
Het is niet gemakkelijk. Ik heb er veel tijd aan besteed, maar gelukkig is er een echte samenwerking tussen alle spelers in dit avontuur.
 
De affichagenetwerken op kop. Ik werk al 20 jaar in de OOH-sector en het echte probleem voor de uitbaters is niet de verkoop van hun ruimte, maar de verlenging van hun concessies met de overheid en andere contractanten. En de grootste uitdaging voor deze uitbaters is de uitbreiding van het aantal digitale schermen, aangezien de overheden niet altijd even enthousiast zijn.
 
Dankzij Artcrush kunnen de uitbaters de contractanten verleiden met een solide cultureel aanbod dat de aandacht trekt. In een stad bijvoorbeeld wordt de dialoog met de gemeentelijke autoriteiten aanzienlijk vergemakkelijkt door deze distributie van kunst, vooral omdat sommige van de werken op de schermen die van lokale kunstenaars kunnen zijn.
 
Vervolgens zijn er de artiesten. Het idee om je werk op groot formaat te zien in alle uithoeken van de wereld, laat geen enkele kunstenaar onverschillig.
 
Verzamelaars en kunstgalerieën zien er tot slot een uitzonderlijke kans in om hun kunstenaars en/of collecties te promoten en aldus de waarde ervan te verhogen.
 
Vanuit die inzichten hebben wij verschillende commerciële aanbiedingen ontwikkeld voor elk van deze spelers. Een galerie die betaalt voor de verspreiding van haar kunstenaars of een verzamelaar die hetzelfde doet om de waarde van zijn collectie te verhogen of gewoon om zichzelf een plezier te doen.
 
Wat de kunstenaars betreft, zij bieden ons een uniek werk dat onze doelstelling activeert om een echte digitale kunstcollectie te creëren.
 
Wij hebben ook een lidmaatschapsformule uitgewerkt die al meer dan 900 leden telt en een aantal voordelen biedt.
 
Voor diegenen die er interesse in hebben, we hebben zelfs een aanbod ontwikkeld specifiek voor de lezers van MM.

Tot slot verwachten we tegen het einde van het jaar 2 tot 3 miljoen euro op te halen.
 
Welke tentoonstellingen staan er nog op de planning?

Er vinden momenteel verschillende tentoonstellingen plaats, meer bepaald in het Brusselse Noordstation dankzij Belgian Posters, in Australië dankzij oOH! en een ‘World Tour’ in tien steden waaraan 40 van de beste digitale kunstenaars ter wereld deelnemen, van New York tot San Francisco, Parijs en Londen. Dit alles in samenwerking met grote OOH-groepen zoals Ocean Outdoor, Liveboard en Global.

In de wandelgangen wordt er zelfs gesproken over samenwerkingsverbanden met de twee belangrijkste spelers in de sector, Clear Channel en JCDecaux.

Het idee van de eeuw krijgt vorm, en niet alleen in België, dat is duidelijk.

Archief / TECH