Fr

BRANDS

Ikea sensibiliseert voor wooncrisis met onleefbare kamers in zijn winkels (by Focalys)

Zondag 21 Mei 2023

Ikea sensibiliseert voor wooncrisis met onleefbare kamers in zijn winkels (by Focalys)

Ter illustratie van de huisvestingscrisis waarmee veel mensen in het Verenigd Koninkrijk geconfronteerd worden, voerde Ikea in maart een opvallende campagne onder de naam ‘Real Life Rooms Sets’, met minuscule, slecht ingerichte kamers in een beperkt aantal van zijn winkels die de echte huizen van een aantal kansarme gezinnen nabootsen.
 
In samenwerking met Shelter, een organisatie die met daklozen werkt, veranderde Ikea aldus de indeling van de showrooms in vier winkels in steden die zwaar door de huisvestingscrisis zijn getroffen: Birmingham, Bristol, Hammersmith en Warrington. Bedoeling was de aandacht te vestigen op de krappe, ongezonde en soms zelfs gevaarlijke ruimtes waarin sommige mensen gedwongen zijn te wonen.
 
Zoals de borden ter plaatse uitleggen, zijn de kamers gebaseerd op werkelijke woonomstandigheden van sommige Britten. Neem nu Kate, een verpleegster die tijdens de pandemie haar baan verloor, of Sam, een moeder van drie kinderen die na een scheiding in een verlaten hotel moest wonen. Hun verhalen en foto’s staan op de website van Ikea UK.
 
De actie komt op het juiste moment: uit een onderzoek van Ikea blijkt dat een op de vijf mensen in het Verenigd Koninkrijk bang is zijn huis te verliezen. De meubelketen laat zien dat het om gezinnen in deze situatie geeft en maakt van de gelegenheid gebruik om zijn strijd voor de bouw van 90.000 sociale woningen in het land tegen 2030 onder de aandacht te brengen.

Archief / BRANDS