Fr

CREATIONS

Vuilniszakken hebben geen geheimen meer voor Brusselaars met VO Citizen

Donderdag 11 Mei 2023

Vuilniszakken hebben geen geheimen meer voor Brusselaars met VO Citizen

Vanaf 15 mei wijzigt in Brussel de ophaalkalender van vuilniszakken. Daarnaast wordt het sorteren van voedselafval verplicht. Om ervoor te zorgen dat alle inwoners goed geïnformeerd zijn over deze veranderingen, deed Net Brussel een beroep op VO Citizen. De missie voor het bureau was om een gefaseerde communicatiecampagne uit te werken.

Die startte in december met een ‘early adopters’ influencer campagne, gevolgd door een ‘call to action’ campagne begin 2023 (in samenwerking met Carrefour en Urbike), dit om de Brusselaars aan te moedigen om een oranje container aan te schaffen zodat ze gemakkelijker het voedselafval kunnen sorteren. Momenteel rolt het bureau een campagne via de massamedia uit om de hele bevolking op Brussels grondgebied te informeren.

Om dit onderwerp, dat niet echt sexy is, wat speelser en aantrekkelijker te maken, creëerde VO Citizen een antropomorf iconografisch universum waarin elke vuilniszak de kenmerken en het uiterlijk van een personage aanneemt, en elke kleur zijn eigen persoonlijkheid heeft die het gebruik ervan weerspiegelt. Ze vormen samen een familie die als basis zal dienen voor de communicatie over wanneer de zakken moeten worden buitengezet en over de verplichting om voedselafval te sorteren.

De campagne wordt gevoerd in (D)OOH, tv, de brievenbussen, alsook op de sociale media en online. Sinds midden maart staan er ook field activaties op het programma, om Brusselaars de kans te geven om praktische vragen aan de Net Brussel-teams te stellen of hun eigen oranje container aan te schaffen.

Vo Citizen werkte samen met de zusterbureaus van VO Group – SIGN voor het grafisch design en Voice voor het digitale luik en de sociale media. Havas Media stond in voor het mediaplan.

Archief / CREATIONS