Fr

TECH

Marc Bresseel aan het hoofd van de Europese AdTech-specialist Utiq

Dinsdag 9 Mei 2023

Marc Bresseel aan het hoofd van de Europese AdTech-specialist Utiq

De lancering werd in februari aangekondigd en nu heeft de adtech joint-venture, opgericht en beheerd door de Europese telco's Deutsche Telekom, Orange, Telefónica en Vodafone, ook een naam en een topman: de structuur werd Utiq gedoopt en is gevestigd in België, met als CEO Marc Bresseel.
 
Utiq kondigde zijn commerciële lancering in Duitsland aan, waar het samenwerkt met Adform als DSP-partner. De invoering op andere markten is gepland vanaf 2024.
 
Het nieuwe technologieplatform is het resultaat van een project van Vodafone om een Europese oplossing voor digitale reclame te ontwikkelen. Utiq werd ontworpen om meteen te beantwoorden aan de regels inzake databescherming (zoals bepaald door de GDPR en de ePrivacy-richtlijn), en kreeg al snel de goedkeuring van de EC. De oprichters omschrijven hun oplossing als gunstig voor zowel consumenten, adverteerders als uitgevers.
 
Het platform, dat open zal staan voor alle Europese operatoren, vereist opt-in toestemming van de consument om merken toe te laten hun communicatie via de uitgevers te sturen. “De enige gedeelde data is een pseudo-geanonimiseerd en niet-omkeerbaar digitaal token. Het staat consumenten vrij om met één klik toestemming te geven of een eerder gegeven toestemming weer in te trekken. Zij kunnen dit rechtstreeks regelen op de website van het merk of de uitgever of via een speciaal, gemakkelijk toegankelijk privacyportaal”, aldus de oprichters.
 
Ze voegen eraan toe dat Utiq specifiek zal worden ontworpen om “te leiden tot een belangrijke verbetering in de controle, transparantie en bescherming van consumentendata die vandaag massaal worden verzameld, verspreid en opgeslagen door grote niet-Europese spelers.”
 
“Waar hun data precies worden gebruikt is voor de meeste mensen erg verwarrend, terwijl de industrie tegelijk moeite doet om te beantwoorden aan de veranderende regels inzake databescherming en consentnormen”, aldus Marc Bresseel.
 
“Iedereen zou met kennis van zaken zijn consent moeten kunnen geven en de volledige controle hebben over zijn data. Privacybeslissingen zouden door de industrie moeten worden gerespecteerd. De lancering van Utiq in Duitsland is het begin van een pan-Europees initiatief om onze industrie te begeleiden naar een meer verantwoordelijke digitale wereld door middel van vrijwillige, duidelijke en geïnformeerde consent.”
 
Marc Bresseel is medeoprichter van Duval Union, waarvan hij aandeelhouder blijft, en begon zijn carrière bij IBM en Microsoft, waar hij bijdroeg tot het succes van MSN, Hotmail en Messenger in België. Vervolgens leidde hij de verkoop- en marketingactiviteiten van MSN en de onlinediensten van Microsoft op EMEA-niveau en werd hij benoemd tot Global CMO van Microsoft Advertising. Na 16 jaar bij Microsoft ging hij aan de slag bij IPG Mediabrands voordat hij samen met André Duval en Klaus Lommatzsch Duval Union oprichtte.

Archief / TECH