Fr

BRANDS

Lux klaagt lichamelijke objectivatie van sportvrouwen aan

Donderdag 4 Mei 2023

Lux klaagt lichamelijke objectivatie van sportvrouwen aan

Terwijl tv-uitzendingen van vrouwenwedstrijden steeds meer kijkers trekken, blijkt uit een studie dat vrouwelijke atleten 10 keer meer kans hebben om visueel geobjectiveerd te worden op basis van hun lichaam dan hun mannelijke tegenhangers. Aldus de vaststelling die verzorgingsmerk Lux wilde illustreren met een campagne in Zuid-Afrika.
 
Om de overdreven blootstelling van de lichamen van sportvrouwen en de gêne die dit voor hen kan veroorzaken aan te tonen, kaapte het Unilever-merk met de steun van Wunderman Thompson subtiel een beachvolleybalwedstrijd voor vrouwen door een QR-code aan te brengen op de topjes en badpakken van de speelsters.
 
Zoals voorspeld waren er veel tv-beelden waarop de QR-code te zien was en evenveel kijkers die de code scanden. Dit leidde tot een video waarin Lux broadcasters en kijkers oproept om “vanuit een andere hoek te kijken” om dit alomtegenwoordige seksisme te bestrijden.

Archief / BRANDS