Fr

TECH

Twipe, een zaak van mensen

Donderdag 27 April 2023

Twipe, een zaak van mensen

Digitalisering is tot scherprechter in de competitie tussen nieuwsmerken uitgegroeid. Sinds 2011 draagt Twipe her en der zijn steentje bij aan de transformatie van het krantenvak.
De scale-up uit Leuven heeft een en ander te danken aan het digitaliseringstraject bij De Standaard. Dat stelde Twipe in staat om de centrale technologie in zijn platform te ontwikkelen. “We zijn begonnen als een goede innovatiepartner voor Corelio”, blikt CEO Danny Lein terug.
 
Intussen is Twipe uitgegroeid tot een internationale referentie. In 2021 kwam ruim 90% van de 4,3 miljoen euro omzet van klanten buiten de landsgrenzen. Daartoe behoren bekende titels als Le Monde en The Daily Telegraph, maar ook de magazinewereld staat op de radar. Zo heeft Twipe recent een gezamenlijk onderzoeksproject rond de Digitale Editie van de Toekomst met Roularta opgestart.
 
## Digitale kranten
“In eerste instantie probeert onze technologie de papieren krant in een digitaal formaat om te zetten”, vertelt CEO Danny Lein.

“Mensen willen vandaag hun krant op smartphone, tablet of in een webapp kunnen lezen. Ik durf te zeggen dat we voor die digitalisering van de papieren krant wellicht de meest geavanceerde toepassing in de markt hebben ontwikkeld.”
Een tweede pijler van de business bij Twipe draait om leesgedrag. “We hebben technologie om te meten aan welke artikelen mensen hun tijd spenderen. De kranten die bij ons klant zijn, krijgen om halftien 's morgens al een samenvatting van welke artikelen de grootste betrokkenheid van lezers genereren. Op die manier helpen wij redacties om keuzes te maken volgens de interesses van hun leespubliek. Een belangrijk artikel op een minder goede plaats wordt gewoon minder gelezen. En die mogelijkheid wordt gewaardeerd. In het papieren tijdperk moesten hoofdredacteuren die keuze blind maken. Onze dagelijkse feedback is voor heel wat redacties intussen onmisbaar geworden.”
 
## Op eigen kracht
 
Twipe kan mooie financiële cijfers voorleggen: ruim 4 miljoen euro omzet, puike winstcijfers en een groeiend aantal personeelsleden. “We proberen al de hele tijd geleidelijk onze positie uit te bouwen in de markt van nieuwsuitgevers. Daarbij verkiezen we een kwaliteitsvolle premiumaanpak boven volume. We mikken op grote merken en de resultaten volgen.”
 
“Ik ben vooral ook blij dat we onze groei eigenlijk zonder externe investeerders konden verwezenlijken”, benadrukt Danny Lein. “Dat was mogelijk omdat we dankbaar gebruik konden maken van subsidies en beurzen. Zo zijn we ook tot drie keer toe door het Digital News Initiative van Google gesteund. En bovendien heeft het ook geholpen dat we een deel van onze technologie samen met klanten hebben ontwikkeld. Daar zit ook een stuk van onze financiering in.”
 
Dit jaar wordt trouwens een lastiger jaar, zo blijkt. Met dank aan de loonindexering. “Een van onze grootste kostenposten stijgt met 11%, terwijl we die kostenstijging niet kunnen doorrekenen aan onze internationale klanten. Wij moeten die krimp in de marge zelf absorberen. Ik ben optimistisch en we zullen ook blijven groeien, maar toch is het een harde noot om te kraken.”
 
## Internationaal
 
Het internationale karakter van Twipe mag op het eerste gezicht bijzonder lijken, het was volgens Lein al snel een noodzaak om buiten de landsgrenzen te denken. “België is te klein voor een platformtechnologie als de onze”, zegt hij. “Een paar grote mediagroepen domineren hier de markt. Werk je voor de ene, dan wordt het moeilijk om nog voor een andere te werken. Daarom zijn we over de grenzen gaan kijken. Eerst richting Nederland bij het NRC. Later volgden Frankrijk en werden we via een overname in Duitsland en Zwitserland actief. En sindsdien breidt onze actieradius zich uit, tot in de VS toe.”
 
Bij die internationalisering komt Leins ervaring als consultant voor McKinsey wel van pas. “Ik ben daar ook blij om”, zegt hij. “Met een internationaal team werken is verrijkend. Onze 42 werknemers komen uit 11 landen.”
 
## Een zaak van mensen
 
Waar maakt een kmo uit Vlaanderen het verschil? “We bieden niet alleen software, maar brengen ook inzichten naar de markt die de toekomst mee bepalen. Met een wekelijkse blog, webinars, events … staan we mee op het radarscherm van decisionmakers wereldwijd. The Economist is bijvoorbeeld geen klant van ons, maar ik ben zeker de CEO van Economist onze blogposts leest.”
 
Er lag zes jaar tussen het eerste contact en het uiteindelijke contract met Le Monde. Dat is een kwestie van professionalisme, maar ook betrouwbaarheid. En doorzettingsvermogen. “We kiezen er ook voor om ons als een premium te positioneren. Dat is ook hoe we Le Monde hebben kunnen overtuigen. Uiteindelijk gaat het ook niet om de technologie alleen. In de essentie bieden wij een Software as a Service. Er zijn technische verschillen in de technologie, maar in essentie is dit een people’s business. Mensen moeten kiezen voor het Twipe Team.”

Archief / TECH