Fr

MEDIA

Europese Digital Services Act preciseert toezicht op internetgiganten

Woensdag 26 April 2023

Nadat vorig jaar een eerste akkoord werd bereikt over de Digital Services Act om een veiligere digitale ruimte te creëren waarin de grondrechten van alle gebruikers van digitale diensten worden beschermd, komt de EU nu met meer details betreffende welke grote online platformen (met meer dan 45 miljoen gebruikers, om precies te zijn) de komende vier maanden aan de verplichtingen van de Digital Services Act zullen moeten voldoen.

Het gaat om te beginnen om Google (met Google Maps, Google Play, Google Search, Google Shopping en Youtube), Amazon, Meta (Facebook en Instagram) en Microsoft (LinkedIn en Bing), maar ook Alibaba, Apple, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, Booking.com en Zalando vallen onder de DSA. Dat lijstje zou naar verluidt de komende weken nog aangevuld kunnen worden.

De nieuwe regels hebben onder andere betrekking op targeted advertising: dat wordt verboden ten aanzien van kinderen en mag ook niet meer gebaseerd zijn op gevoelige data als godsdienst, gender, ras of politieke overtuiging. De platformen moeten ook specifieke regels opstellen om illegale berichten te verwijderen (iets wat Google en Facebook eerder al deden). Daarnaast kunnen de EU-lidstaten de platformen ook dwingen om content te verwijderen.

Er geldt een overgangsperiode tot 17 november 2024. Tegen dan moet elke lidstaat ook een coördinator voor digitale diensten aangewezen hebben. Die kan boetes opleggen ingeval van overtreding; die kunnen oplopen tot 6% van de globale omzet.

Google liet ondertussen al weten dat de details bij de uitwerking van deze wet bijzonder belangrijk zullen zijn en dat het ernaar uitkijkt samen te werken met de beleidsmakers om ervoor te zorgen dat de wet voor iedereen werkt.

Archief / MEDIA