Fr

TECH

ChatGPT app store, de tweede revolutie van het AI-tijdperk, door Stéphane Peeters (Ariane Consulting)

Donderdag 20 April 2023

ChatGPT app store, de tweede revolutie van het AI-tijdperk, door Stéphane Peeters (Ariane Consulting)

De aankondiging van ChatGPT plug-ins door OpenAI met een echte App store luidt het begin van een nieuw tijdperk in voor kunstmatige intelligentie. Daar waar de release van ChatGPT al een historische gebeurtenis op zich was, zal de toevoeging van plug-ins ontwikkeld door onafhankelijke bedrijven een revolutie betekenen voor de manier waarop we ze gebruiken.
 
De release van ChatGPT wordt een ‘iPhone-moment’ genoemd. Daarbij mogen we weliswaar niet vergeten dat zelfs voor de populaire smartphone de verkoop pas echt ontplofte toen de App store gelanceerd werd.
 
Door de app-markt open te stellen voor onafhankelijke ontwikkelaars, creëerde Steve Jobs een nieuw ecosysteem. Hetzelfde doet zich nu voor met ChatGPT.
 
De plug-ins zullen de AI-ster die begin dit jaar pijlsnel rees aan het firmament in staat stellen het web op een natuurlijke manier te benaderen, beelden te zien en te transformeren. Bovendien zal ze ook vlug over een ongelooflijke hoeveelheid nieuwe functies beschikken.
 
Een interessant voorbeeld is het gebruik van de plug-ins KAYAK en EXPEDIA. Zodra die geactiveerd zijn, kan ChatGPT gebruikt worden om vliegtarieven en hotelprijzen te vergelijken, alvorens bovendien je reis te organiseren en te boeken.
 
Nog een voorbeeld is de inzet van de OpenTable en Instacart plugins om een restaurant te vinden of ingrediënten te laten bezorgen om een maaltijd te bereiden. Met Opentable zal ChatGPT het restaurant vinden dat aan je zoekcriteria voldoet, bijvoorbeeld: ‘Japanse keuken, in Brussel’, en na ontvangst van je validering zal het voor jou reserveren.
 
Voor de bereiding van een maaltijd thuis kan de kunstmatige intelligentie het recept vinden dat je zoekt, een lijst van de nodige ingrediënten opstellen en alles bij je thuis afleveren.
 
Andere al aangekondigde plug-ins zijn onder meer bedoeld voor Zapier, het platform voor taakautomatisering. Dat heeft al meer dan 5.000 modules, wat dus uitzicht biedt op een buitengewoon aantal combinaties en een evenredige verrijking van de chatbot-mogelijkheden.
 
Ondertussen zijn duizenden ontwikkelaars bezig met nieuwe plug-ins te bedenken. We kunnen er in de nabije toekomst dus verwachten voor koeriersbedrijven of particuliere vervoersbedrijven, zoals Uber.
 
De directe toegang tot een antwoord afkomstig van kunstmatige intelligentie en diens vermogen om voor ons te zoeken, te analyseren en te bestellen zal onze consumptiegewoonten sterk veranderen.

Aangezien zoekmachines en het web niet langer verplicht zijn, zullen er nieuwe marketingstrategieën moeten worden ontwikkeld om producten te promoten, hun zichtbaarheid te verzekeren en nieuwe commerciële trajecten te creëren.

Archief / TECH