Fr

CREATIONS

Wanneer heb je voor het laatst een oude koe gezien?

Dinsdag 18 April 2023

Wanneer heb je voor het laatst een oude koe gezien?

Dat is in se de vraag die wordt gesteld in de eerste campagne van Fernando Machado, de ex-CMO van Burger King die sinds een tijdje voor het technologiebedrijf NotCo werkt dat zich specialiseert in plantaardig voedsel. Een print- en SoMe-campagne, van de hand van AKQA Bloom, die verschillende generatieve AI's gebruikt om het verschil te benadrukken tussen de levensduur van dieren in het wild en die van vee dat voor onze voeding wordt gebruikt.

De beelden zien eruit als portretten van varkens, kippen, koeien en schapen op leeftijd, dieren die dus vermoedelijk grootgebracht zijn op een terrein waar ze vrij konden rondscharrelen. Zoals de advertenties aangeven, kunnen koeien 40 jaar leven in de natuur, varkens meer dan 20 jaar en kippen meer dan 10 jaar, dit in tegenstelling tot de meeste dieren die gekweekt worden om een groot deel van de bevolking van voedsel te voorzien. Die leven slechts enkele maanden...

We geven ook mee dat het gebruik van AI niet zomaar een gimmick is. NotCo gebruikt het ook, maar in een andere vorm, om zijn van oorsprong plantaardig voedsel te ontwikkelen en de afhankelijkheid van dierlijke voedselproductie te verminderen. Deze gepatenteerde AI heet Giuseppe.

De campagne wordt, naast de Verenigde Staten, ook verspreid in Canada, Mexico, Chili, Brazilië, Argentinië. Kortom, allemaal landen waar er heel wat vlees geconsumeerd wordt...

Archief / CREATIONS