Fr

BRANDS

Ikea sensibiliseert rond het behoud van het leven in de oceanen (by Focalys)

Woensdag 5 April 2023

Ikea sensibiliseert rond het behoud van het leven in de oceanen (by Focalys)

In Zweden heeft Ikea een educatief augmented reality-spel bedacht onder de noemer ‘Lilla Äventyret’ (‘Klein avontuur’), waarmee bezoekers meer kunnen leren over het zeeleven en hoe dit te behouden. Of hoe je het publiek kan bewustmaken tijdens het winkelen en via een verbluffende game-ervaring.

De game is toegankelijk voor kinderen vanaf drie jaar en werd gedurende vier weken tijdens de vakantieperiode in 21 Ikea-winkels gelanceerd. Om toegang te krijgen tot de ervaring hoefden ze alleen maar een van de QR-codes te scannen die in de verkooppunten te vinden waren.

In sommige delen van de winkel kon de gebruiker vervolgens een Instagram-filter gebruiken waarmee hij informatie kon ontdekken over soorten die onder water leven en over milieubescherming. Er was ook de mogelijkheden om selfies te nemen met verschillende zeedieren. De game belichtte de Blavingad-collectie (pluchen speelgoed, linnen, kussens, enz.), die geïnspireerd was op het leven in de oceanen en die ontwikkeld is op basis van gerecycleerd plastic dat uit de zeeën werd gehaald. De actie werd gepromoot via posters in de winkels.

Het is niet de eerste keer dat een merk gaming inzet om zijn klanten te sensibiliseren voor de goede zaak. Maar het is wel niet courant dat het initiatief in de winkels zelf wordt aangeboden en dat het alle gezinsleden, zowel klein als groot, betrekt. De actie, die zowel pedagogisch als ludiek was, maakte op een intelligente manier mogelijk om de kinderen bezig te houden terwijl de volwassenen konden winkelen. Het is weer een slim trucje van Ikea om de klanten langer in zijn winkels te houden…

Archief / BRANDS