Fr

TECH

Activation Marketing: de waarde van gedeelde expertise, door Jonathan Wuurman (VP Marketing, Actito)

Zondag 2 April 2023

Activation Marketing: de waarde van gedeelde expertise, door Jonathan Wuurman (VP Marketing, Actito)

Enkele dagen geleden had ik de eer om, in de aanloop naar de volgende MM Tech Club over Activation Marketing die Media Marketing organiseert, deel te nemen aan een ronde tafel over dit onderwerp, samen met verschillende vertegenwoordigers uit de bureaus. Hierna enkele lessen die ik tijdens dit lunchdebat leerde over een gevoelig onderwerp waarover je op 4 april meer te weten komt tijdens de sessie in The Merode.
 
Vorming is een topprioriteit voor zowel bureaus als adverteerders. Het is duidelijk dat het steeds moeilijker wordt om op alle gebieden aan de top te staan. Gedeelde technische en zakelijke expertise moet beschikbaar worden gesteld aan bureaus, zodat zij zelf hun klanten kunnen helpen.
 
Alle spelers - merken, bureaus en uitgevers - zijn zich ervan bewust dat data het verschil maken. Maar dat betekent niet dat we weten wat we ermee moeten doen, noch waarom of hoe we dat moeten doen. Dus rennen we allemaal achter het nieuwste wondermiddel aan. Het resultaat is dat we een Ferrari kopen om boodschappen te doen. In mijn branche zien we 95% massacampagnes zonder echte personalisatie. Dat werkt nog steeds, maar voor hoe lang?
 
De IT-afdeling en marketing zijn nog niet elkaars beste vriend. IT is nog steeds overbevraagd en moeilijk toegankelijk, omdat het een zenuwcentrum is dat alle afdelingen nodig hebben. Maar het is onrealistisch te geloven dat je een relatiemarketingstrategie kunt ontwikkelen zonder dat zij eraan te pas komt.
 
Holistische integratie is een deel van de oplossing. Als je bij de implementatie van een oplossing voor activation marketing niet minimaal de tijd neemt om duidelijk te definiëren waar je naartoe wilt, op welke termijn, met welke interne en externe ondersteuning, maar vooral met welk doel... dan begin je al verkeerd.
 
Je wint krediet door waarde aan te tonen. Het concept van POC (proof of concept) of MVP (minimum viable project) zijn twee tools waarmee je een deel van het probleem kunt aanpakken, om te tonen hoe je in ‘kleine projectmodus’ kunt reageren. De resultaten ervan moeten meer substantiële investeringen kunnen ondersteunen, op basis van concrete acties die hun waarde hebben bewezen.
 
En over waarde gesproken, de waarde van een partnerschap is niet gebaseerd op euro's of dollars, maar op gekwantificeerde doelstellingen en voortdurende steun voor de problemen die de klant tegenkomt. De cijfers zullen de doeltreffendheid aantonen.
 
Buzzwords werken, maar niet zoals vroeger. Er wordt vandaag evenveel over CDP gesproken als vijf jaar geleden over DMP, maar de markt is niet meer zo "naïef". Ook al willen we allemaal de nieuwste gadgets, we hebben begrepen dat we use cases nodig hebben om hun magie te valideren.
 
Oefening baart kunst, en dat geldt ook voor technologische en strategische investeringen. We moeten op middellange termijn denken. Het begrip CLV (customer long time value) is nog niet voldoende verankerd, en dat van TCO (total cost of ownership) nog minder. Activering moet "end to end" worden gedacht.
 
Marketing automation heeft nog steeds die zeer technische connotatie waarbij we het hebben over het automatiseren van overbodige taken, terwijl activation marketing veel meer te bieden heeft, onder andere de cokieless world.

Archief / TECH