Fr

CREATIONS

LDV United bindt strijd aan met desinformatie voor CM

Maandag 27 Maart 2023

LDV United bindt strijd aan met desinformatie voor CM

LDV United heeft voor CM een campagne bedacht ter bestrijding van de desinformatie over gezondheid waarmee jongeren op internet en sociale media worden geconfronteerd.
 
‘Twijfelen of iets gezond is, is gezond’ is gebaseerd op ‘Really?’, een nepmerk met een enorm assortiment producten die jongeren overdreven resultaten beloven, zoals ‘Voorkom soa's met dit drankje’ of ‘Verlies meteen 10 kilo met deze spray’.
 
Alles verwijst door naar het platform Jongeren.cm.be, waarop jongeren kunnen leren kritisch te zijn tegenover gezondheidsinformatie online.
 
‘Really?’ wordt gepromoot via affiches op strategische plaatsen, maar vooral op sociale media, met een reeks korte video's op Instagram, TikTok, Twitch en YouTube.
 
Tegelijk maakte LDV United een contentreeks gemaakt op OnlyFans, een platform dat sterk verschilt van andere sociale media vanwege het ongecensureerde karakter en de vaak seksuele geaardheid van de posts. Onder de naam ‘OnlyFacts’ Onder de naam ‘OnlyFacts’ wordt content die normaal bedoeld is om mensen op te winden, ingezet om mensen iets bij te leren.
 
Er horen ook drie videocasts bij. Daarin gaan telkens drie jongeren met elkaar in gesprek over twijfelachtig gezondheidsadvies dat ze online tegengekomen zijn. Ze vertellen zonder schroom over hun ervaringen en hoe ze ermee omgaan. Een aantal teasende quotes uit de videocasts worden ingezet op social media om jongeren naar het jongerenplatform van CM te leiden waar de volledige afleveringen te zien zijn.
 
Tot slot, om jongeren op een nog natuurlijkere manier te bereiken, werkt LDV United samen met de populaire fictiereeks ‘wtFOCK’. In de verschillende afleveringen zien we hoe sommige personages worstelen met thema's die jongeren aanspreken en die ook in de campagne naar voren komen
 
Dankzij de samenwerking verschijnen er een aantal posters in de leefwereld van de personages, maar daarnaast werd er ook echt ingegrepen in de verhaallijn. Daardoor worden enkele personages geconfronteerd met twijfelachtig gezondheidsadvies. Door contextuele video’s te plaatsen na die afleveringen worden jongeren rechtstreeks naar het jongerenplatform verwezen.

Archief / CREATIONS