Fr

INTELLIGENCE

Peter Van Wijnaerde (TeamLeader) over 'The State of the Industry' benchmark

Zondag 26 Maart 2023

Peter Van Wijnaerde (TeamLeader)  over 'The State of the Industry' benchmark

In het kader van zijn Agency Life -concept presenteerde TeamLeader onlangs de eerste resultaten van The State of the Industry, een kwantitatieve benchmark van de bureau-activiteiten. Peter Van Wijnaerde (head of brand & studio Teamleader) legt uit waarom en blikt vooruit naar de volgende stap.
 
Met Teamleader zijn jullie vooral bekend vanwege jullie software voor work management. Vanwaar deze Agency Benchmark?
 
Met de software van Teamleader verschaffen we de bureaus inzicht om efficiënter te werken. Het leek dan ook logisch om onze raison d'être door te trekken in de content die we daarnaast aanbieden. Met Agency Life deden we dit al op basis van gesprekken met de crème van de bureauwereld; dat wilden we aanvullen met kwantitatief materiaal.
 
Het onderzoek omvat toonaangevende agencies uit België, Nederland, Frankrijk en Duitsland, variërend in grootte van 2 tot 100+ werknemers, en biedt inzicht in vijf belangrijke pijlers: klantengroei, operationele excellentie, inkomstenbeheer, gecentraliseerde analyses en connected services.
 
Ondertussen hebben al meer dan 150 bureaus deelgenomen aan de Benchmark en de enquête ingevuld. Het gaat snel: we zijn met 100 begonnen en hebben de analyses die we konden maken al gedeeld, maar we gaan natuurlijk verder. Zodra we aan nog hogere cijfers zitten, komen we weer vertellen wat we geleerd hebben.
 
Een van de belangrijkste trends die uit het rapport naar voren komt, is dat agencies echte optimisten zijn: vier van de tien agencies melden sterke groeiambities voor dit jaar. Gemiddeld geven de agencies zichzelf een 7,2 voor hun succes. Slechts 4% geeft zichzelf een 5 of minder. Het rapport onderzoekt de oorzaak van dit vertrouwen en andere kritische factoren die van invloed zijn op het succes van agencies.
 
Hoe gaan jullie deze resultaten benutten en verder uitbreiden?
 
We blijven ze delen met de markt, het staat goed als je wat interessants te vertellen heb;-) Maar we gaan er ook uit leren voor het product, het zal dienen als inspiratie hoe we dat verder vormgeven. Verder zullen we ook de markt beter kennen en pijnpunten makkelijker kunnen voorspellen bij types bureaus. Zo kunnen we deze bij onboarding sneller aankaarten en aanpakken.
 
Jullie zijn bijzonder actief in de bureauwereld. Wat is het volgende project?
 
Agency Life gaat lekker door, we hebben goeie gasten. De volgende op het lijstje is Jose Fernandez (chief customer experience, marketing & digital officer D’Ieteren). Hij zal het hebben over de relatie met zijn bureau en uitleggen wat de meerwaarde is van een bureau als je al een marketingteam van 60 mensen hebt. Op 1 juni gaan we weer het podium op met Work Smarter: dan
komt onder andere ook Marc Fauconnier spreken.

En het kan niet op, we gaan ook een reeks podcastafleveringen lanceren over het schalen van een agency. We praten hierover met Belgische en Nederlandse agencies, waaronder de groeiers, Propaganda, TWBA, OMcollective, Dropsolid, enz... 
 
Je vernoemt José Fernandez. Hij zat dit jaar voor de tweede keer de jury van de Agency of the Year voor, een award waarvan jullie al een aantal jaren partner zijn. Waarom?
 
AOTY is boven alles een ondernemers-award, het is een platform dat mooie verhalen blootlegt over hoe ondernemers in deze markt met hun bedrijf een antwoord kunnen geven op bepaalde vraagstukken, zoals innoveren of talent-management. Het zoeken en delen van deze verhalen is iets wat we graag ondersteunen en ligt ook zeer dichtbij ons DNA 
 
De jury vond vorige week plaats en de winnaars worden volgende week donderdag bekendgemaakt tijdens een gala-event in de Spirito .Wat vind je van de shortlist van deze editie?
 
Negen van de AOTY nominees zijn klant van ons :) Daar zijn we ook wel trots op!

Archief / INTELLIGENCE