Fr

TECH

AI chatbots: waardevolle collega's van Search Marketeers, door Denis van Leeuwen en Jurre Ham (strategy partner en SEO director @ dentsu Benelux)

Maandag 20 Maart 2023

AI chatbots: waardevolle collega's van Search Marketeers, door Denis van Leeuwen en Jurre Ham (strategy partner en SEO director @ dentsu Benelux)

Hoewel we nog steeds midden in de verkenning en het uittesten van de kansen die ChatGPT te bieden heeft zitten, hebben Microsoft en Google onlangs aangekondigd om AI chatbots in hun producten te gebruiken. Deze chatbots gaan grote invloed hebben op de werkzaamheden van marketeers en media professionals. In dit artikel focussen we op Search Engine Marketing. Wat zijn de consequenties van de drie AI chatbots voor adverteerders op het gebied van SEA en SEO?
 
Op 7 februari kondigde Microsoft een bijgewerkte Bing-zoekmachine en Edge-browser aan die volgens hen "zoeken, browsen en chatten samenbrengt in één uniforme ervaring die je overal op het internet kunt gebruiken". Deze nieuwe AI chatbot, die net als ChatGPT wordt aangedreven door OpenAI, zorgt voor ‘nieuwe interactieve chat ervaringen.’ Microsoft overdrijft niet; de antwoorden van Bing zijn over het algemeen persoonlijker en accurater dan ChatGPT. Nog belangrijker is dat Microsoft de nieuwe chatbot zou kunnen integreren in andere producten zoals Outlook en Teams. Als consumenten niet hoeven over te schakelen naar een andere webbrowser en antwoorden kunnen krijgen van de bestaande Microsoft-applicaties die ze actief gebruiken, is er geen nood meer om over te schakelen naar andere chatbots. Het Microsoft ecosysteem hoef je daardoor niet meer te verlaten.
Dat is weer slecht nieuws voor Google die met hun versie van de AI chatbot – genaamd ‘Bard’ – hoge ogen verwacht te gooien, vooral omdat Bard volgens Google ‘veel meer is dan search.’
 
De impact van AI content op SEA en SEO

De drie chatbots hebben grote invloed op de SEM (Search Engine Marketing) activiteiten van marketeers en mediabureaus, bijvoorbeeld op het gebied van SEA. Zoals Charlotte Walraven, projectmanager bij dentsu Benelux, uitlegt: “Door OpenAI te implementeren in onze eigen search-tooling kunnen we nieuwe technologie benutten op een manier die we nog niet eerder hebben gedaan. Momenteel is ongeveer 52% van de OpenAI suggesties direct bruikbaar in onze accounts, wat resulteert in een toename van het zoekbereik met 190%. Door OpenAI in staat te stellen handmatige optimalisaties en uitbreidingen in de dekking van zoekcampagnes voor te stellen, wordt een voorheen onontgonnen campagnebereik geopend.”

Ook op het gebied van SEO zijn de AI chatbots de motor achter grote veranderingen. De SEO-specialisten van dentsu Benelux hebben al veel tests uitgevoerd. Maar voor we de specialisten van vlees en bloed over hun bevindingen laten vertellen, vragen we ChatGPT wat die er eigenlijk van vindt? We vroegen de AI chatbot wat de mogelijke impact is van AI content op SEO. Dit is het antwoord:

”De mogelijke impact van AI content op SEO (Search Engine Optimization) is afhankelijk van de kwaliteit van de AI gegenereerde content en hoe goed deze content aansluit bij de behoeften en interesses van de gebruikers. In het algemeen kan AI content helpen om meer relevante en unieke content te genereren, wat kan bijdragen aan een betere positie in de resultaten van zoekmachines. Echter, zoekmachines zijn steeds beter in staat om menselijk geschreven content en AI gegenereerde content te onderscheiden, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat AI content van hoge kwaliteit is en aansluit bij de behoeften van gebruikers. Het is ook belangrijk om te onthouden dat SEO niet alleen afhankelijk is van de kwaliteit van de content, maar ook van andere factoren zoals de autoriteit en relevantie van de website.”
Jurre Ham, SEO Director bij dentsu Benelux: “Extra vooronderzoek en het opstellen van teksten blijven nodig in het content creatie proces. Wel geloven we erg in de ontwikkeling van AI tools. AI zal meer en sneller leren naarmate er meer interactie plaatsvindt. Hierdoor verwachten we dat de kwaliteit van content constant verbetert, waardoor het op grote schaal bruikbaar wordt voor verschillende webpaginatypes.
Op dit moment testen we op grote schaal de mogelijkheden van de inzet van OpenAI voor onze diensten op het gebied van content, autoriteit en technische SEO. Zo clusteren we bijvoorbeeld geautomatiseerd zoekwoorden in onze zoekwoordanalyses en laten we ChatGPT suggesties doen voor het optimaliseren van HTML-elementen. Daarnaast verkennen we ook de integratie van OpenAI in onze in-house tool iScraper, waardoor repetitieve taken deels geautomatiseerd kunnen worden. Onze specialisten zullen hierdoor meer tijd hebben voor verdieping in analyses voor onze klanten.” 

Zijn SEM specialisten dan overbodig geworden? Volgens ChatGPT niet. Die zegt hierover: “Ik ben niet ontworpen om menselijke creativiteit, strategie en empathie te vervangen. Ik help slechts bij het verzamelen en analyseren van gegevens. Het analytische vermogen van marketeers blijft nodig om inzichten te kunnen vertalen naar waardevolle adviezen voor klanten. Bovendien blijven marketeers noodzakelijk voor het aangaan van waardevolle relaties met klanten.”

Kortom: de nieuwe AI chatbots zijn waardevolle collega’s van ons geworden. Bovendien zijn ze nooit ziek of chagrijnig.

Archief / TECH