Fr

BRANDS

Ikea strijdt tegen inflatie met affiches (by Focalys)

Maandag 20 Maart 2023

Ikea strijdt tegen inflatie met affiches (by Focalys)

Om de inflatie te bestrijden lanceerde Ikea in februari een originele campagne in de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar. De keten lanceerde affiches waarop te zien was dat de prijzen van zijn producten niet zijn gestegen.

Ikea verspreidde drie affiches waarop evenveel cultproducten te zien waren en hun prijsevolutie sinds januari 2020. De boodschap is duidelijk: er is geen prijsverhoging voor deze artikelen (dezelfde prijs wordt meermaals geafficheerd). Onderaan de poster verschijnt de tekst ‘Inflatie maakte Strandmon nog betaalbaarder’. De bedoeling is aan te tonen dat Ikea er alles aan doet om haar vroegere prijzen te handhaven, zodat gezinnen hun meubels er kunnen blijven kopen. Ikea heeft haar prijzen voor meer dan 80 van haar producten gehandhaafd. Naar verwachting zullen er nog meer artikelen verschijnen op de billboards, flyers, sociale media en in de Ikea-winkels in de Verenigde Arabische Emiraten.
 
De campagne is opmerkelijk omdat consumenten het afgelopen jaar gewend zijn geraakt aan de verhoging van nagenoeg alle prijzen. Door in haar winkels het bewijs te leveren dat de tijd heeft stilgestaan in haar winkels, laat Ikea zien dat zij weigert de consument te laten opdraaien voor de inflatie. Bovendien zal de klant de indruk krijgen dat hij naar hartenlust kan shoppen zonder het hele aanbod te bekijken, ook al het gaat maar om een beperkt aantal producten waarvan de prijs niet is gestegen.

Archief / BRANDS