Fr

MEDIA

Commercialiseerbaar bereik: Spotify versus YouTube, door Fabien Bourgies (Channel Factory)

Vrijdag 17 Maart 2023

Commercialiseerbaar bereik: Spotify versus YouTube, door Fabien Bourgies (Channel Factory)

Volgens de CIM AudioTime 2022 vertegenwoordigt Spotify het grootste aandeel in de audiostreamingconsumptie. Dat bereik is vooral te danken aan betalende abonnees, waardoor het geen inkomsten kan genereren voor adverteerders. De inventaris van Spotify om het Belgische publiek van streamingluisteraars te bereiken, is dus beperkt, zoals Bernard Cools in een recente Seen from Space uitlegde.
 
Je zou op basis van deze vaststelling verder kunnen redeneren. De inventaris van YouTube is immers anders dan die van Spotify: net zo groot maar met een veel lager aantal betaalde abonnementen. YouTube maakt het dus wel mogelijk om met audioreclame reach te halen, zoals op de radio.
 
De Digimeter bevestigt dit, zoals blijkt uit onderstaande grafiek. YouTube is het eerste streaming luisterplatform en het is ook het populairst in de gratis versie (die openstaat voor advertenties). In tegenstelling tot Spotify beschikt YouTube wel over een grote audio-inventaris waarmee inkomsten kunnen worden gegenereerd.
Niet alle muzikale content is relevant
 
De audio-inventaris van YouTube via Channel Factory in België bevestigt dit: YouTube Music & Audio heeft een potentieel bereik van 30,9% (kanalen exclusief content voor kinderen en alleen gedefinieerd als ‘Suitable’ door IAS en Channel Factory). Het is verreweg de eerste categorie van het platform.
 
Channel Factory, partner van het YouTube Measurement Program, analyseert en classificeert de inhoud van elke video omdat de technologie verbonden is met de YouTube API. Zo heeft Channel Factory de mogelijkheid om lijsten van YouTube-kanalen te maken die zijn samengesteld uit afspeellijsten en muziekkanalen waarvan het luistergedrag lijkt op dat van de radio.
 
Channel Factory kan ook ongewenste inhoud verwijderen, zoals video's met beledigende of vulgaire woorden en vooral inhoud waar kinderen mogelijk naar luisteren, zoals bijvoorbeeld kinderliedjes. Dit zijn verspilde impressies die uiteindelijk de kosten van een campagne verhogen.
 
Kortom, de YouTube-inventaris biedt een geweldige kans om een publiek van 18-34 jaar te bereiken, voor zeer redelijke kosten, in een relevante en veilige muzikale context, net als "op de radio".

Archief / MEDIA