Fr

TECH

ML6, intelligentieversneller in machine learning en AI

Donderdag 16 Maart 2023

ML6, intelligentieversneller in machine learning en AI

Dat Belgen bescheiden zijn, is een understatement. Nochtans kan ons land prat gaan op flink wat technologische expertise, zoals die van machine learning specialist ML6, in 2013 opgericht door Nicolas Deruytter. Dankzij de input van haar creatief slim talent levert de onderneming een belangrijke bijdrage aan de wereldwijde knowhow inzake AI. Een dosis gezonde ambitie voor een positieve impact is dan ook niet verkeerd, aldus de jonge CEO.

Vertel je om te beginnen iets over jezelf en de manier waarop je bedrijf is ontstaan?

Na mijn studies burgerlijk ingenieur ben ik meteen als zelfstandige gestart. Vanuit mijn passie voor data ben ik begonnen met de ontwikkeling van rapporteringstools voor bedrijven. Mijn eerste klant was een drankenhandel. Het was een hele goede leerschool, omdat mijn inspanningen instant een voelbare impact op de omzet genereerden. Ik vond het geweldig om als computergeek met mijn laptop ergens binnen te komen en de boel in positieve zin op stelten zetten. Dat vind ik vandaag trouwens nog steeds. In 2015 zijn we met ML6 omgeschakeld naar artificiële intelligentie, omdat we voorvoelden dat de impact enorm zou zijn. Ondertussen zijn we met een 120-tal mensen, verspreid over onze vestigingen in Gent – ons hoofdkantoor – Berlijn, Amsterdam, Zürich en Londen.

Waar staat ML6 precies voor?

De ML staat voor machine learning, de 6 is een knipoog naar MI6 - de Britse inlichtingendienst. We zijn gespecialiseerd in artificiële intelligentie (slimme software) en machine learning (inzichten uit data). Concreet helpen we bedrijven bij de implementatie van nieuwe technologie, maar we ontwikkelen desgewenst ook hun strategie en visie. Doordat we de vinger zeer nauw aan de pols houden via onze contacten met researchers wereldwijd, zien we enorm goed welke innovaties er op ons afkomen. Daardoor kunnen we kort op de bal spelen en problemen op een efficiënte manier oplossen, waardoor de prestaties van onze klanten positief evolueren.

We zijn vooral actief in de maakindustrie, in de media en in de dienstensectoren. In de maakindustrie gaan we met onze technologie bijvoorbeeld een extra paar digitale ogen voorzien binnen het digitale productieproces om inzichten te krijgen, zodat we AI-systemen kunnen creëren die leren hoe ze machines op een veilige, efficiënte en dynamische manier kunnen besturen. In de media werken we vaak voor kranten en videobedrijven en kan onze technologie instaan voor de automatische opmaak, het herschrijven van teksten volgens formaten en kanalen, de creatie van beelden en video en andere. Met de komst van GPT-4 zal dit werk nog een stuk versneld worden.    

Wie werkt bij ML6?

We hebben een groep ontwikkelaars, een groep analisten en consultants. We hebben heel wat burgerlijk ingenieurs, natuurkundigen of fysici, maar eigenlijk maakt de opleiding niet uit. Machine learning en AI zijn gebaseerd op probabiliteit, en dus op wiskunde. Daarin zijn wetenschappers van nature het beste thuis. Bovendien zijn het meestal slimme mensen die abstract kunnen denken en het gewend zijn om snel maar grondig papers te assimileren en daar iets mee te doen om hun eigen stellingen te vormen. Ze zijn slim én creatief: smart creatives, noem ik ze. Ze zijn heel moeilijk te vinden. De andere groep is dan communicatief met een sterk zakelijk inzicht en domeinexpertise.

Hoe vind je die witte raven dan?

Volgens ons kunnen we ze enkel aantrekken door enorm oprecht te zijn in wat we doen: je kunt ze immers niets wijsmaken. Het vraagt ook een structuur die ruimte laat voor experimenteren, weliswaar met discipline en niet in het wilde weg. Onze organisatie is heel veilig: iedereen mag zeggen wat hij of zij vindt of denkt, wat een brutale openhartigheid en een vlakke structuur vraagt. Anderzijds impliceert dat de behoefte aan een sterk leiderschap, maar voor ego is er geen plaats.

We proberen extra te letten op diversiteit, bijvoorbeeld wat betreft de rekrutering van vrouwen (ondertussen 30% van ons personeelsbestand), mede door ze een extra podium te geven, want diversiteit is belangrijk en voorbeelden zijn nodig. Het is ook nodig om een generatie te motiveren.

Ook niet onbelangrijk is de rol van kennisdeling en externe communicatie rond het hoe en waarom van onze knowhow, onze activiteiten en hun impact. Dat doen we nog te weinig.

ML6 kan ondertussen al prat gaan op een indrukwekkend klantenlijstje. Op welke projecten blik je met trots terug?

In een van onze experimenten hebben we beeldgeneratoren met automatische (audio) vertaling gecreëerd, dankzij een combinatie van deep fake, voice cloning en simultane vertaling, met een behoorlijk indrukwekkend resultaat. Het is een nuttige technologie om content te brengen naar zones waar ze daar anders geen toegang tot zouden hebben omdat ze er geen Engels spreken. Anderzijds hebben we nogal wat technologie bedacht voor de creatie van visueel marketingmateriaal.

Weet je, de mogelijkheden zijn haast onbeperkt: er is een explosie aan tools en software. In mijn carrière zijn er altijd welbepaalde “tech triggers” geweest: er gebeurt iets, waardoor er een waaier aan oplossingen met een grote impact ontstaat. CHATGPT en GPT-4 zijn daar voorbeelden van, maar er zijn er nog veel andere die niet allemaal dezelfde media-aandacht krijgen.

Zijn er opdrachten die jullie zouden weigeren?

We zijn de eerste onderneming in België in onze sector met een ethisch departement. We hebben onze grenzen gedefinieerd; dat departement onderhoudt die en past ze aan waar nodig. Het is ook verantwoordelijk voor de processen en voor de legale aspecten die permanent evolueren. Daarnaast doen we ook proactief audits, voor klanten, die zich in een grijze zone zouden kunnen vinden. Omdat het belangrijk is, maar omdat onze slimme mensen dat ook eisen.

Welke concrete plannen koestert ML6 op korte termijn?

We willen positieve impact vergroten, voor ons bedrijf, onze klanten en de samenleving, door meer mensen in te zetten en om te zoeken naar oplossingen die ons efficiënter maken.      Om dat te kunnen moeten we onze kennis voortdurend updaten en uitbreiden, maar ook moeten we nadenken over hoe we en waar we deze technologie verantwoord kunnen gebruiken. Focus is daarbij belangrijk: op zaken die relevant zijn voor onze huidige en toekomstig klanten. Ik wil er nog op wijzen dat we te bescheiden zijn in België: we moeten durven groots te denken en onszelf geen beperkingen opleggen die niet nodig zijn.

Archief / TECH