Fr

TECH

StoryChief mikt op groei

Donderdag 2 Maart 2023

StoryChief mikt op groei

Een vestiging in Boston is het startschot voor de internationale expansie van StoryChief. Op termijn wil dat Gentse technologiebedrijf een leiderschapsrol opeisen in het segment van content marketing software.
Valeri Potchekailov verruilde op zijn dertiende Rusland voor België. Tegenwoordig is de vijfendertigjarige Gentenaar CEO van StoryChief. Dat technologiebedrijf heeft hij in 2017 opgericht met Brik De Maeyer en Gregory Claeyssens.

Tegenwoordig telt de start-up 33 werknemers in Gent en zes in Boston. Dat aantal wil Potchekailov de komende vijf jaar opdrijven naar 150, onder andere via een forse expansie in de VS. “Maar de ontwikkeling blijft in België”, zegt hij. “De kwaliteit en de kostprijs is hier even goed.”
 
Vanuit de praktijk

Eigenlijk liggen de wortels van StoryChief in de studentenjaren van Potchekailov. Samen met een klasgenoot richtte hij destijds Sugar, een bureau voor digitale marketing, op. “We hebben voor veel verschillende merken gewerkt”, vertelt hij. “Het viel op dat de gangbare werkprocessen allesbehalve gestroomlijnd waren. Een marketing manager stuurt bijvoorbeeld een briefing in een Word-bestand en daarop volgen dan heel veel mails met niet altijd de recentste versie van de opdracht. Dat tijdrovende proces automatiseren, is de ambitie waaruit Story Chief werd geboren.”

Al vijf jaar heeft het technologiebedrijf nu de missie om marktleider te worden in het segment van content marketing software. Daartoe biedt het een software-as-a-service-platform (SAAS) dat de hele levenscyclus van content marketing aanpakt. “We zijn niet de enige speler op dat terrein, maar wij bieden een totaalpakket”, aldus Potchekailov. “We hebben alle ingrediënten in huis om op termijn de lead te nemen.”
 
Met de hulp van A.I.

StoryChief omvat drie luiken: creatie, distributie en analytics. Het platform stroomlijnt het proces van content marketing door de briefing, het copywriten en het plannen van de social mediaposts met elkaar te integreren in een enkel softwarepakket. Alle data en alle content zitten zo op één plek. En omdat StoryChief integreert met diverse CMS-systemen, wordt het repetitieve werk vervangen door één klik op de knop. Bovendien kun je ook goed meten hoe vaak een artikel op je website of in een nieuwsbrief is gelezen, dan wel welke berichten op social media het goed doen. “Ons doel is echt om vijf tot zes verschillende tools te gaan vervangen zodat je alles in dezelfde workflow hebt zonder te moeten switchen”, aldus Potchekailov.

Daarbij schakelt de software intussen ook artificiële intelligentie in. Zo krijgt een copywriter automatisch SEO-suggesties, zodat die meteen weet wat hij moet aanpassen om goed te ranken bij de zoekmachines. “Ook het bekende writer's block hoort tot het verleden”, lacht Potchekailov. “De AI-laag in Story Chief kan heel snel drie of vier paragrafen genereren die met je vorige paragraaf te maken hebben. Titelsuggesties of een samenvatting zijn klaar met één muisklik.”

“In de eerste plaats trekken we klanten aan die hun processen voor content marketing willen stroomlijnen. Onze AI-assistent is voor hen meestal een onverwachte troef. Zeker als ze horen dat die in zeven talen beschikbaar is en als ze zien hoe nauwkeurig onze AI-assistent wel is. Maar we blijven AI nog altijd als een assistent zien. Het is geen vervanger van de copywriter of marketeer.”
 
Amerikaans avontuur

Begin dit jaar opende StoryChief een vestiging in Boston. Dat is een logische stap aangezien 40% van de klanten op dit moment uit de VS komt. Maar de ambitie stopt niet aan de Amerikaanse Oostkust. “Boston is een goede uitvalbasis, maar de bedoeling is om later dit jaar ook naar de Westkust te trekken en misschien volgend jaar een vestiging in Azië te openen”, aldus Potchekailov.

De ruim 1.500 klanten en 40.000 gebruikers van StoryChief komen in de eerste plaats uit België, gevolgd door de VS, UK en Nederland. Het gaat daarbij zowel om marketingafdelingen van grotere bedrijven als om kmo’s.

Maar er is ook een toenemende interesse van uitgevers, zo laat Potchekailov weten. “Dat zijn voornamelijk uitgevers van nichemagazines die bezig zijn met een digitale transformatie en hun artikelen meer online beginnen te pushen.”
 
Groei boven winst

De afgelopen jaren was StoryChief niet rendabel. En dat vindt Potchekailov logisch. “Een jong technologiebedrijf dat meteen rendabel probeert te zijn, investeert niet genoeg in snel groeien. Onvermijdelijk wordt het door de competitie voorbijgestoken en over vijf jaar bestaat het allicht niet meer. Voor een SAAS-bedrijf als het onze is de vuistregel dat je opnieuw mensen aanwerft en investeert zodra het breakevenpunt in zicht komt. Door telkens in te zetten op een groeispurt, mikken we op exponentiële groei. Op termijn maakt die de rendabiliteit ook exponentieel groter.”

Uiteraard is daarvoor wel kapitaal nodig. StoryChief haalde in totaal al vijf miljoen euro kapitaal op bij investeerders uit België en Nederland. Daarbij zitten zowel business angels als durfkapitaalfondsen. “Nu al de nadruk op rendabiliteit leggen zou ons groeiproces alleen maar vertragen. We leggen onze focus helemaal op sneller groeien dan competitie”, besluit Potchekailov.

Archief / TECH