Fr

BLUE

Wat we hadden kunnen doen, door Eric Hollander en Stéphane Buisseret (Air)

Dinsdag 28 Februari 2023

Wat we hadden kunnen doen, door Eric Hollander en Stéphane Buisseret (Air)

We hadden ons bureau waarschijnlijk wel kunnen verkopen -oh, niet noodzakelijk voor de bedragen die een nieuwerwetse start-up zou opleveren, maar toch voor een redelijk bedrag. We hebben immers klanten, een jong en zeer professioneel team, een geweldige staat van dienst, een prima creatieve reputatie en een B-corp certificering die heel wat mensen zou kunnen aanspreken. Dat hadden we kunnen doen.
 
We hadden wat geld kunnen verdienen en dat aan 3 of 4% kunnen beleggen om er 10% van te maken, vrij royaal kunnen gaan leven, beginnen te golfen of yogalessen nemen, de wereld rondvliegen, zoals mensen die net met pensioen zijn vaak doen om hun verklaarbare reishonger na een leven lang hard werken te stillen. Dat hadden we kunnen doen.
 
We hadden het bureau wellicht kunnen verkopen aan een Franse of Amerikaanse groep en kunnen tekenen om gedurende drie of vijf jaar de transitie naar onze earn-out te begeleiden. Voor een of twee nullen meer had dat ons er misschien toe gebracht te streven naar winstoptimalisatie, hoogstwaarschijnlijk door te beknibbelen op de kwaliteit, te sleutelen aan de tarieven en het aantal klanten op te drijven aan een onhoudbaar tempo. We hadden zelfs een naamsverandering kunnen slikken, waardoor de identiteit en specificiteit van Air zouden zijn uitgewist. Dat hadden we kunnen doen.
 
We hadden onze onafhankelijkheid kunnen opgeven, net zoals onze inzet, onze strijd, onze geliefde NGO’s, onze partners. Dat hadden we kunnen doen. Of in feite, neen. Dat hadden we niet kunnen doen. Niets van dit alles.
 
Er zit bij Air een bende dertigers die de waarden van het bureau voor de volle 100% omarmen. Waarden die ze al jaren koesteren en verrijken. Al dat jonge geweld bestendigt en vernieuwt een toch al sterke bedrijfscultuur. Hun passie en het niveau van de lat die ze hoog leggen, voorspelt veel goeds voor de toekomst.
 
Met hen wilden we doorgaan. En zij met ons.
 
Daarmee tonen we niet alleen dat inclusie voor ons geen loos woord is - onder het welwillende oog van onze nieuwe CEO zetten de seniors zich in voor de juniors, waarbij laatstgenoemden hun neus niet ophalen voor de ervaring van eerstgenoemden – maar passen we ook de drievoudige R van de circulaire economie toe.
 
Reduce:
Niets kost meer energie dan vandaag een bedrijf starten. Door het Air avontuur voort te zetten, zeggen onze nieuwe partners nee tegen het verspillen van hun middelen zodat ze zich kunnen concentreren op wat het belangrijkst is: het creëren van de krachtige ideeën voor onze klanten die verandering versnellen.
 
Re-use:
Het merk Air kan prat gaan op een goede reputatie en erkende expertise. Het werkt goed ondanks het feit dat het 30 jaar oud is, en het wil liefst nog lange tijd meegaan, zolang er goed voor gezorgd wordt en het onderhouden wordt waar nodig. Dat is precies wat we deden voordat we de fakkel doorgaven aan Pauline Héraly (CEO & Partner) en Arnaud Bailly (Creative Director & Partner).
 
Recycle:
Dit is de beslissende stap in de circulaire economie. Volgens Wikipedia bestaat recycling uit “het terugwinnen van materialen uit producten aan het einde van hun levensduur om ze te gebruiken als grondstoffen voor nieuwe producten”. Hoewel we nog niet aan het einde van ons leven zijn, past deze rol perfect bij ons. De ervaring, strategieën, campagnes, ontmoetingen, overwinningen en mislukkingen die we op ons actief hebben, zijn er en ze kunnen gerecycleerd worden door degenen die wij voortaan zullen begeleiden.
 
Eerlijk gezegd hadden we niet beter kunnen dromen.

Archief / BLUE