Fr

TECH

ISIT: digitaal en verantwoord

Donderdag 16 Februari 2023

ISIT: digitaal en verantwoord

ISIT, het Belgisch Instituut voor Sustainable IT, is een “think and do tank” die opgericht werd in 2020
en als missie heeft om Belgische bedrijven, organisaties en burgers te verenigen om hen te helpen hun digitale transitie tot een succes te maken en tegelijkertijd de ecologische en sociale voetafdruk van hun IT-diensten en gebruik te verkleinen.

Olivier Vergeynst, de initiatiefnemer en huidige directeur, was als kind al gepassioneerd door IT. Omdat hij zich bewust was van de milieu-impact van IT en zich zorgen maakte of zijn zoon en bij uitbreiding alle kinderen nog op een gezonde planeet zouden kunnen opgroeien, gaf hij op een dag zijn carrière in de IT-afdelingen van grote bedrijven op om in Frankrijk een opleiding in ‘Green IT’ te volgen en vervolgens in België ISIT op te richten. We stelden hem enkele vragen.

Waarom startte je het ISIT?

Met mijn opleiding in Green IT en mijn consultancy activiteiten die daaruit voortvloeiden, besefte ik al snel dat slechts enkele grote ondernemingen het zich konden veroorloven een beroep te doen op mijn diensten en dat ik daardoor het maatschappelijke hefboomeffect verloor dat ik nastreefde. In die periode werd in Frankrijk het Institut du Numérique Responsable (INR) opgericht - wat overeenkwam met mijn doelstelling - en daarom heb ik in België het ISIT opgericht.

Vandaag hebben we met onze 65 leden een tweeledige ambitie: de negatieve ecologische en sociale effecten van digital verminderen en de positieve effecten ervan maximaliseren.

Ons hoofddoel is het bewustzijn over deze kwesties te vergroten door opleidingen, gidsen en andere tools aan te bieden om de negatieve impact van digital te verminderen.

Je zal merken dat onze leden meestal gebruikers van IT-diensten zijn: overheidsdiensten, bedrijven die bijvoorbeeld actief zijn in het bank- en verzekeringswezen, de farmasector, vzw’s en verschillende soorten kmo’s. Wij streven naar een zo groot mogelijke gebruikersgroep om de leveranciers van IT-hardware en diensten tot actie aan te zetten.

En, hoe staan we ervoor?

Ook al biedt digital veel bekende troeven, toch is de impact ervan zeer groot, zowel vanuit ecologisch als vanuit maatschappelijk oogpunt.

De uitstoot van broeikasgassen van de sector zijn momenteel vergelijkbaar met die van het gebruik van auto’s en zelfs hoger dan die van de burgerluchtvaart. 4% van onze koolstofvoetafdruk is afkomstig van de productie van onze apparatuur en ons digitaal gebruik. Dat laatste vertegenwoordigt 10% van de wereldwijde elektriciteitsproductie. Voor sommige grote bedrijven komt 50% van hun koolstofvoetafdruk uit digital voort.

En de impact ervan is in feite onzichtbaar; er komt bijvoorbeeld geen rook uit een smartphone, tenzij de batterij ontploft. Het maken van digitale toestellen veroorzaakt veel water- en bodemverontreiniging en vereist het vergaren van enorme hoeveelheden mineralen. En dezelfde mineralen hebben we dan weer nodig voor hernieuwbare energie, voor medische apparatuur, voor elektrische auto's...

Daarnaast zijn er de maatschappelijke gevolgen van digital: de arbeidsomstandigheden bij de winning van mineralen of het fabriceren van toestellen, om nog maar te zwijgen over de verslavingsproblematiek en de toegankelijkheid van digitale diensten, met name voor ouderen.

Een duurzamer IT-management is aldus uitgegroeid tot een van de drie belangrijkste doelstellingen van een groeiend aantal CIO's in grote bedrijven in binnen- en buitenland.

Moeten marketeers zich aangesproken voelen?

Zeker! Marketing speelt uiteraard een rol en kan bijdragen tot een gedragsverandering van de gebruikers om de negatieve gevolgen van hun digitale consumptie te verminderen. Marketingspelers kunnen dit zowel inhoudelijk doen via de producten en diensten die ze aanbieden, als in de vorm, meer bepaald via de manier waarop zij communiceren.

Wat betreft de inhoud is het duidelijk dat commerciële aanbiedingen zoals smartphones voor één euro ongepast zijn. Zulke promoties zijn echt bedroevend, omdat ze mensen aanmoedigen om toestellen te vervangen die perfect zeven tot tien jaar kunnen functioneren.

Wat de vorm betreft, kunnen marketingspelers hun schouders zetten onder projecten om digitale media toegankelijk te maken voor mensen met een handicap, mensen die digitaal ongeletterd zijn of digitale uitsluiting in al haar vormen. Vanaf 2025 worden die zaken trouwens wettelijk verplicht.

De middelen die voor digitale campagnes worden gebruikt, zijn ook deel van de oplossing. Een video die wordt uitgezonden op sociale media hoeft bijvoorbeeld niet per se in 4K-definitie te zijn. Een lagere definitie, aangepast aan de distributiekanalen, maakt een aanzienlijke vermindering van de hoeveelheid data, die wordt verzonden en bewaard, mogelijk. Ook het verwijderen van elementen van een digitale campagne die afgelopen is, heeft gevolgen voor de totale hoeveelheid data. De stockage daarvan veroorzaakt namelijk CO2-uitstoot.

De productie en stockage van data vormen een echte uitdaging bij het aanpakken van de milieuproblemen. De huidige meeteenheid is de zettabye (ZB) of duizend miljard gigabytes (GB). Een grafiek van Statista toont de spectaculaire evolutie van een dataproductie van 2 ZB in 2010 tot 181 in 2025.

Tot slot hebben bedrijven uit de marketingsector, net als elk ander bedrijf, de verantwoordelijkheid om hun eigen digitale activa op een duurzame manier te beheren. Kortom, marketeers hebben duidelijk een rol te spelen.

Wat zijn de volgende stappen?

Er is de ‘Digital Cleaning Day’ op 18 maart van dit jaar. Dat is een bewustmakingsactie die voornamelijk focust op data, zogenaamde refurbished toestellen en de te recycleren toestellen.

We werken ook aan een beurs rond duurzame IT, waarbij, zo hopen we, ook een nieuwe trofee zal uitgereikt worden. Maar dit project is voor 2024.
 
We blijven alvast inspanningen leveren om onze community uit te breiden en nieuwe leden te verwelkomen.

Archief / TECH