Fr

MEDIA

Vivian Mosselmans (Carrefour Links): "De grootste uitdaging voor retail media is de inburgering bij de marketeers"

Vrijdag 10 Februari 2023

Vivian Mosselmans (Carrefour Links):

Dat retail media zo interessant zijn voor merken en hun mediabureaus heeft alles te maken met het nieuwe goud dat data vormen als ze goed worden geëxploiteerd binnen de juiste samenwerkingsverbanden. Op het laatste Marketing Congress van BAM kwamen Vivian Mosselmans (directeur Carrefour Links) en Kevin Kielbaey (Head of retail media van LiveRamp Belgium) illustreren hoe ze dat samen aanpakken. Jonathan Jacoby (digital transformation director Space) kaderde hoe deze aanpak merken kan helpen hun campagnes beter af te stellen.

Als we het gros van specialisten mogen geloven, is retail media de toekomst en dat geldt des te meer in de aanloop naar de verdwijning van third party cookies. Retailers zitten immers, vooral dankzij hun getrouwheidsprogramma’s, op een berg aan kostbare gegevens met betrekking tot het winkelgedrag van hun klanten.

Dat is waarom ze de nodige expertise in huis halen om hun consumenten beter leren kennen en die kennis vervolgens niet alleen in te zetten ter ondersteuning van hun eigen verkopen, maar ook om ze te gelde te maken. Dat is precies de missie van Carrefour Links, de afdeling van de groep die merken helpt om in contact te komen met Carrefour-shoppers via de data die Carrefour als retailer vergaart en de media-activaties die ze aanbiedt.

Dat doet het samen met LiveRamp, op basis van  een samenwerkingsverband over negen andere landen heen waar Carrefour ook operationeel aanwezig is. “LifeRamp Safe Haven is een platform dat op een veilige manier data sharing mogelijk maakt zonder dat er third party cookies aan te pas komen”, aldus Kevin Kielbaey. Dankzij de samenwerking met Carrefour kunnen adverteerders en hun mediabureaus dus het consumentengedrag van Carrefour shoppers analyseren, doelgroepen opbouwen, activaties opzetten, online performances meten en zelfs marktvoorspellingen simuleren.

“In België hebben 2,4 miljoen consumenten een Carrefour Bonus Card, goed voor 76 miljoen transacties per jaar, waarmee ze Bonuspunten van het getrouwheidsprogramma sparen en profiteren van voordelen of exclusieve diensten. Carrefour Links beschikt dus over de data en shopper insights van deze 2,4 miljoen klanten”, aldus Vivian Mosselmans. LiveRamp maakt het overigens ook mogelijk de Carrefour-data aan te vullen met de data van andere bevoorrechte partners (binnen de regels inzake anonimisering en GDPR).

“De grootste uitdaging is de inburgering bij de marketeers”, aldus Vivian Mosselmans nog. “Die zijn nog niet echt op de hoogte van alle mogelijkheden en daarom dienen we onze oplossingen verder onder de aandacht brengen. Maar de groei is exponentieel: naar verluidt zouden retail media binnen 3 jaar groter zijn dan televisie.” Hij wijst ook nog op de groeimogelijkheden van retail media als volwaardig, op zichzelf staand kanaal én op het potentieel ervan, alsook het te targeten van doelgroepen met een grotere granulariteit buiten het eigen ecosysteem en buiten de traditionele FMCG -sectoren.

“Vandaag is martech de strategische sleutel voor markteers”, besluit Jonathan Jacoby die met Space een beroep doet op de diensten van Carrefour Links als data provider. “Voeg daarbij het almaar toenemende belang van data de laatste tien jaar en dan begrijp je dat we als mediabureau een belangrijke rol spelen als technische adviseurs, met betrekking tot welke tools onze adverteerders meer inzicht zullen verschaffen in hun klanten, prospects en de manieren om ze te bereiken. Retail, hun data en de ingezette technologie om ze te activeren bieden een significante meerwaarde aan onze strategieën en media.”

Archief / MEDIA