Fr

TECH

Hugues Rey (BMMA): "Technologische oplossingen kiezen om de commerciële doelstellingen te ondersteunen en innovatie te stimuleren is een complexe managementtaak"

Maandag 6 Februari 2023

Hugues Rey (BMMA):

De Belgian Management and Marketing Association (BMMA) en de Digital Managers Club (DMC) hebben de krachten gebundeld om belangrijke innovaties in martech aan de markt te presenteren. De eerste sessie van wat moet uitgroeien tot een regelmatige afspraak, vond plaats op 2 februari.

De eerste aflevering van deze MarTech Days bestond uit een webinar waarin twaalf oplossingen in de vorm van interviews werden gepresenteerd, gevolgd door een drink in de kantoren van LN24.

Hughes Rey, CEO van Havas Media Belgium en voorzitter van de BMMA, en Frédéric Martins, head of media & production bij ING Belgium, BMMA-bestuurder en medeoprichter van DMC, blikken terug op deze eerste MarTech Day die twaalf bedrijven dus in staat stelde om hun technologische oplossingen aan de markt voor te stellen.

Uit welke behoeftes zijn deze MarTech Days ontstaan?
Frédéric Martins: De evolutie van martech is extensief en constant en gaat zo snel dat het niet altijd gemakkelijk is om up-to-date te blijven op dit vlak. Het uitgangspunt van de MarTech Days is om deelnemers op een efficiënte manier een overzicht te bieden van de nieuwe ontwikkelingen die in België beschikbaar zijn. We zijn geïnspireerd door een Frans initiatief, de Ratecard Days die georganiseerd worden door het adtech en martech bureau Ratecard.
Ze volgen de laatste trends en ontwikkelingen in digitale reclame met als resultaat dat gespecialiseerde bedrijven hun technologische oplossingen kunnen presenteren.

Hugues Rey: Ons doel was om de markt inspiratie te bieden, maar ook om te herinneren aan het belang van martech voor ons vak, vanuit onze rol als vereniging. Laten we niet vergeten dat de pijlers van de werking van de BMMA de twee M's zijn, management en marketing. Bij martech gaat het over specifieke zaken die vrij moeilijk te begrijpen zijn en die de basiskennis van marketeers te boven gaan. Het kiezen van technologische oplossingen om de commerciële doelstellingen te ondersteunen en innovatie binnen het bedrijf te stimuleren is een complexe managementtaak en een die verschillende geledingen in het bedrijf aanbelangt.

Met een webinar van twee uur kozen jullie voor een niet erg gebruikelijke format.
 
Fred Martins: Het is niet gemakkelijk om mensen duidelijk te maken wat een attributiemodel of een data clean room is. We wilden het op een efficiënte manier doen, met een webinar van twee uur waarin elk bedrijf tien minuten kreeg om zijn technologische oplossing te presenteren en uit te leggen welk probleem het wil oplossen. Dit verplichtte de sprekers om hun presentatie vakkundig samen te vatten, zodat de boodschap niet in dovemansoren viel bij mensen die niet echt experts zijn in de materie.
 
Wat waren de selectiecriteria bij de keuze van de sprekers?
 
Hugues Rey: Om te beginnen moesten de presentaties relevant zijn voor de Belgische markt; het moesten oplossingen zijn die in ons land beschikbaar zijn en bovendien onmiddellijk toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijven.

Fred Martins: We hielden ook rekening met de marketinguitdaging. Wij willlen oplossingen voorstellen die futureproof en cookieless zijn en inspelen op nog andere uitdagingen in de reclamemarkt.

Ik denk dat er steeds meer convergentie is tussen reclame- en marketingoplossingen. We zien de evolutie van cookiebeheer, automatiseringsplatformen; we constateren een beter gebruik van data in externe communicatie.

De mensen van Programmads gebruiken de term madtech om te onderstrepen dat martech en adtech complementair zijn aan elkaar en elkaar voeden. Tealium is een tag management oplossing: ze houden zich niet alleen bezig met reclame, ze laten je toe om te werken op je analytics, om ze te voeden met CRM data... En niets staat een oplossing in de weg die bijvoorbeeld de pricing verbetert, of de aanbeveling van klanten. Een dashboardbedrijf heeft ons al gevraagd om op de volgende editie aanwezig te zijn, en hierbij gaat het over het reclamegedeelte maar ook over de interne KPI's. We hebben ons zelfs niet de vraag gesteld of het martech of adtech was, maar alleen of het komaf kon maken met een problematiek van een marketeer.

Wat is het belang van deze technologieën vandaag in de day-to-day van de marketeer in België?
 
Hugues Rey: We mogen de fundamenten van marketing niet uit het oog verliezen, die bestaan nog steeds. Technologie blijft in wezen een hulpmiddel. Dit is een belangrijk punt, dat ik tot vervelens toe herhaal. Technologie is er niet om een briljant idee te geven, maar om een reële uitdaging aan te pakken. Vandaar het belang om bij een overdaad aan ontwikkelingen een aantal oplossingen voor te stellen.
 
Fred Martins: Technologie moet ten dienste staan van de marketing- of bedrijfsstrategie. Aan de andere kant denk ik dat er een echte behoefte is om te begrijpen wat technologie kan doen voor efficiënte marketing. Er zijn dingen die we elke dag op automatische piloot doen. Technologie kan helpen tijd te besparen die kan worden besteed aan strategisch en creatief denken, enz. Als je niet op de hoogte bent dat je een CDP kan gebruiken om te targeten op sociale media, kan je niet effectief zijn.
 
Welke learnings trekken jullie uit deze eerste editie?
 
Hugues Rey: Het is nog wat vroeg om tot conclusies over te gaan, maar een eerste vaststelling is dat er een sterke vraag is van martech spelers in België om deel te nemen aan een dergelijk initiatief en om de beschikbare oplossingen op een originele manier voor te stellen. Er zijn al bedrijven die staan te springen om deel te nemen aan de volgende editie. Wij denken aan een event om de zes maanden, een goed ritme voor een vakgebied waarin veel gebeurt.

Deze eerste editie bracht een straf lijstje van bedrijven samen, met de presentatie van twaalf oplossingen in de vorm van interviews met hun vertegenwoordigers: Diego Quesada (Teads), Daan Onland (Infosum), Jo Delannoy (Programmads), Fabien Bourgies (ChannelFactory), Benjamin Sekkai (Asklocala), Kevin Kielbaey (Liveramp), Romain Delvaux (Alt+/myads), Sean van der Vliet (Tealium), Erik Polakiewiez (Digipolitans), Frédéric Jacquemyns (Isometric Broadcast), Nicolas Schnock (Lykta) en Lawrence Ubach (Bycape).

Archief / TECH