Fr

BRANDS

Reclame en influencer marketing voor cryptomunt sterker gereglementeerd

Woensdag 8 Februari 2023

Reclame en influencer marketing voor cryptomunt sterker gereglementeerd

Op initiatief van de ministers van Financiën en Economie, Vincent Van Peteghem en Pierre-Yves Dermagne, en de Staatssecretaris voor Consumentenzaken Alexia Bertrand, komen er striktere regels voor de reclame en de influencer campagnes ter promotie van virtuele munten. Aldus wil de overheid ervoor zorgen dat de consumenten beter op de hoogte zijn van de risico’s en beter beschermd tegen oneerlijke leveranciers.
 
Concreet zal elke reclame voor cryptomunten de volgende waarschuwing moeten bevatten: “Virtuele munten, reële risico’s. De enige garantie in crypto is het risico.”. Daarnaast moeten alle potentiële risico’s, die de consument kan lopen door te investeren in virtuele munten, uitgebreid worden vermeld in de reclame.
 
Bekende namen en influencers die cryptoprojecten steunen, moeten het publiek ervan op de hoogte brengen dat ze dat tegen betaling doen.
 
Elke campagne die zich richt tot minstens 25.000 consumenten, moet minstens tien dagen voor de verspreiding ervan ter kennis van de FSMA worden gebracht. Die zal controleren of de regels worden nageleefd.

Archief / BRANDS