Fr

TECH

Digital 2023 Global Overview Report: het regent data

Donderdag 9 Februari 2023

Digital 2023 Global Overview Report: het regent data

In Digital 2023 vinden de lezers een uitgebreide stand van zaken met betrekking tot de digitale wereld. In meer dan 400 pagina’s overloopt het verslag de evolutie van het aantal surfers, het internetgebruik, de sociale netwerken, mobile, e-commerce en digitale marketing. Dat doet het rapport op wereldvlak en voor de meeste landen.

Het wordt gemaakt door We Are Social en Meltawer, een mediamonitoring bedrijf, en compileert meerdere bronnen (GWI, Statista, data.ai, Semrush, GSMA Intelligence, Similarweb, Ookla, Skai, Locowise, PPRO) die geanalyseerd worden door Simon Kemp, chief analyst voor DataReportal.
Uit de gegevens blijkt onder andere dat 94,5% van de Belgen aangesloten is op het internet en dat ze er meer dan 5 uur per dag aan besteden. Op de sociale media zijn meer dan 9 miljoen Belgen actief en 84% van onze geconnecteerde landgenoten maakt minstens wekelijks gebruik van een streamingdienst.

Wat de sociale media betreft, daaraan besteden de Belgen 94’ per dag, dus bijna een uur minder dan het wereldwijde gemiddelde (151'). Ze zoeken ook minder dan het wereldwijde gemiddelde merkcontent op deze netwerken (34,5% vs 49,5%), hoewel dat percentage toch duidelijk toeneemt ten opzichte van 2022 (28,4%).

Het podium van de sociale media bestaat nog steeds uit Facebook, gevolgd door YouTube, Whatsapp en Instagram (waarbij laatstgenoemde een plaats vooruitgaat, aangezien het vorig jaar vierde was). Tegen alle verwachtingen in boekt Twitter vooruitgang (18,9% vs 13,6%) ondanks de fratsen waarmee de overname gepaard ging. TikTok staat helemaal bovenaan wat de doorgebrachte tijd op het platform aangaat (23,5 uur per week), gevolgd door YouTube (23,1 uur) en Facebook (19,7 uur).

Als we naar de vele cijfers rond e-commerce kijken, leren we onder andere dat 17,8% van de Belgen een beroep dot op thuisleveringsdiensten voor maaltijden (tegenover 23,6% wereldwijd);

Inzake mobile is en blijft België een van de landen met de duurste kost/gigabyte (GB) data ter wereld: 3 dollar (versus 0,23 dollar in Frankrijk, bijvoorbeeld).

Tot slot analyseert de studie de digitale reclamebestedingen die wereldwijd een bedrag van 667,3 miljard dollar vertegenwoordigen (+15%, 73,3% van de totale investeringen). In België zouden de digitale reclamebestedingen ongeveer 48,9% van het totaal bedragen, wat overeenstemt met de 48,6% uit de Matrix-studie van BAM voor 2021. Het is wel veel meer dan de 33% die UMA in november vorig jaar naar voren schoof voor het eerste semester van 2022.

Ook al kan de diversiteit van de bronnen soms leiden tot onvolledige resultaten – iets wat de auteurs trouwens toegeven - het is goed dat deze studie bestaat. Ze moet alleen omzichtig geanalyseerd en gebruikt worden. Een presentatievideo en een samenvatting vind je hier.

Archief / TECH