Fr

TECH

Jonathan Dory presenteert LiveCrew

Donderdag 9 Februari 2023

Jonathan Dory presenteert LiveCrew

LiveCrew werd in september 2020 opgericht door Jonathan Dory bij Station F in Parijs. In Brussel haalde het zopas 600.000 euro op bij Sambrinvest en vijf privé-investeerders, onder wie Geoffroy De Cooman en Jean-Bernard van Zuylen, twee van de oprichters van Proxyclick.
 
LiveCrew biedt een SaaS-platform (Software as a Service) voor retail. Het principe is eenvoudig: de verkopers vullen via een specifieke app een vragenlijst in na elk klantencontact. Het platform verzamelt al deze informatie, analyseert ze en toont ze in dashboards die voor de klant online toegankelijk zijn.
 
We gingen oprichter Jonathan Dory opzoeken.
 
Waarom LiveCrew?
 
Tijdens mijn laatste missie in Parijs was ik CEO van een retail merk en werd ik getroffen door de kloof tussen data-driven e-commerceteams die enkel gebruikmaken van de dagelijks verzamelde data om beter te voldoen aan de behoeften van bezoekers, en de teams in het veld, die weliswaar in direct contact staan met de klant, maar geen analytisch beeld hebben van zijn behoeften. LiveCrew bestaat om dit gebrek aan fieldinformatie op te vullen.
 
LiveCrew in twee woorden?
 
Het is een digitaal platform voor het verzamelen en verwerken van informatie over klanten tijdens hun bezoek aan de winkel. De verkoper gebruikt direct na het contact met de klant (die al dan niet een aankoop kan hebben gedaan) een webapp en beantwoordt enkele vragen die vervolgens door ons platform worden verzameld en gebundeld in dashboards die toegankelijk zijn voor de klant.
 
Het activeren van verkopers heeft verschillende voordelen: het maakt het mogelijk om zeer interessante inzichten te verzamelen over de behoeften van klanten zonder hen te storen, maar het is ook een vorm van waardering voor de verkopers die direct bij het proces betrokken zijn.
 
Kun je iets meer vertellen over de technologie?
 
Technisch gezien zijn het dataverzamelingsplatform en de software interne ontwikkelingen, terwijl datavisualisatie opgesplitst is tussen interne ontwikkeling en externe partners.
 
We hebben ook machine learning-tests met kunstmatige intelligentie gelanceerd om de klant in staat te stellen de verzamelde gegevens te analyseren op basis van bepaalde specifieke doelstellingen, zoals het genereren van traffic, conversieratio, enz.
 
En hoever staan jullie vandaag?

We staan nog aan het begin van het avontuur, maar met ons vierkoppige team konden we al klanten zoals Samsonite, mijn voormalige werkgever, Printemps of de Richemont-groep (Cartier, Montblanc, Delvaux) overtuigen.
 
Volgens hen verzamelen we 100 keer meer klantfeedback verzamelen dan al hun bestaande tools. Meestal verzamelen ze informatie over 1% van hun klanten in de winkel, wij tussen de 20 en 50%.
 
Onze belangrijkste doelgroep zijn eerder upscale merken die sterke interacties hebben met hun klanten. Vaak zijn ze, zoals Richemont, internationaal aanwezig, waardoor we ons snel kunnen ontwikkelen.
 
Maar onze oplossing kan even goed werken voor grotere netwerken zoals autodealers, sportwinkels, banken, enz.
 
Welke doelstellingen koesteren jullie inzake groei?
 
We hebben nu commerciële activiteiten in Parijs en Dubai en we mikken duidelijk op de Amerikaanse en Aziatische markten. Ook al staan we nog maar aan het begin van het avontuur, we hebben grote ambities en rekenen erop dat we de komende achttien maanden nog meerdere miljoenen kunnen binnenhalen.

Archief / TECH