Fr

INTELLIGENCE

IAB Europe publiceert rapport over duurzaamheid in digitale reclame

Zondag 5 Februari 2023

IAB Europe publiceert rapport over duurzaamheid in digitale reclame

“Duurzaamheid is nu een prioriteit voor de digitale reclame-industrie”, zegt IAB Europe, dat net een State of Readiness-rapport over het onderwerp publiceerde.

De vereniging schatte de uitstoot van een typische campagne vorig jaar naar eigen zeggen op ongeveer 5,4 ton CO2, waarbij een ‘programmatic impressie’ ongeveer één gram CO2 uitstoot. “Aangezien het aantal reclame-impressies steeds groter wordt, is het zonneklaar dat deze kwestie voor de sector van cruciaal belang wordt”, aldus IAB Europe.

Volgens de resultaten van het onderzoek, waarbij 256 respondenten uit het hele ecosysteem - adtech, bureaus, uitgevers en adverteerders – bevraagd werden, is 55% van de respondenten van mening dat hun bedrijf van start is gegaan of aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt bij het beperken van de CO2-uitstoot. 18% van de respondenten er nog niet aan begonnen of heeft er nog niet over nagedacht.

Wat de genomen maatregelen betreft, heeft 50% van de bedrijven een duurzaamheidsaudit uitgevoerd of is daarmee bezig; 46% heeft een head of sustainability en hetzelfde aantal heeft een checklist met de uit te voeren taken opgesteld.

De vereniging merkt ook op dat volgens het onderzoek duurzaamheid een van de drie grootste uitdagingen van bedrijven is, net na cookieless targeting en het meten van campagnes.

Over metingen gesproken, de CO2-uitstoot wordt genoemd als de belangrijkste maatregel om de milieu-impact van digitale reclame te verminderen (35%), op de voet gevolgd door het bepalen van standaarden (33%) en het leveren van tools en oplossingen (25%).

Naast wat er gezegd wordt, is er ook de realiteit. 51% van de respondenten verklaart dat hun bedrijf momenteel niet de uitstoot meet die wordt veroorzaakt door de verspreiding van digitale campagnes.

De studie is hier te vinden.

Archief / INTELLIGENCE