Fr

MEDIA

Xavier Bouckaert (Roularta) waarschuwt voor voornemen om subsidies van bpost voor magazinedistributie af te schaffen

Woensdag 1 Februari 2023

Xavier Bouckaert (Roularta) waarschuwt voor voornemen om subsidies van bpost voor magazinedistributie af te schaffen

In een op Trends.LeVif gepubliceerd interview uitte Xavier Bouckaert, CEO van Roularta en voorzitter van We Media, zijn bezorgdheid over de voornemens van de federale regering met de subsidies voor de magazinedistributie bij bpost.
 
Zijn verklaringen komen net op het moment waarop de regering een audit van de persdistributie heeft gevraagd en na de oproep van Georges-Louis Bouchez om de subsidie voor de magazinedistributie af te schaffen. Xavier Bouckaert is van mening dat de voorzitter van MR alleen rekening houdt met de realiteit van de dagbladpers, zonder echter te kijken naar de magazines.
 
“Het gevaar voor ons is dat de kosten voor de distributie van onze tijdschriften met 10 tot 20% zullen stijgen. We betalen vandaag een marktprijs: ter vergelijking, in Nederland betalen we een prijs die vergelijkbaar is met wat die vandaag in België bedraagt: ongeveer 0,30 tot 0,35 euro per exemplaar”, legt de CEO uit. “Bovendien rijzen al onze kosten de pan uit: papier is verdubbeld in prijs, de energiekost is sterk gestegen, de loonindexering in januari was aanzienlijk. Al deze factoren zullen de toegang tot onze media bemoeilijken; het gaat om een democratische kwestie!”
 
Hij herinnert eraan dat de subsidies aan bpost uit twee verschillende componenten bestaan - kranten en tijdschriften - en dat de distributie van de eerste natuurlijk veel duurder is omdat er afzonderlijke distributierondes nodig zijn op weekdagen (vóór 7u30) en op zaterdag (vóór 10u). “Tijdschriften worden door de week niet in afzonderlijke rondes verspreid en ook niet in het weekend. Integendeel, in veel gevallen worden tijdschriften altijd later op de dag bezorgd, samen met de normale ronde van de postbode.”
 
Over de digitalisering van de pers waardoor papier nog sneller in onbruik zou kunnen raken, merkt hij op dat de digitalisering van tijdschriften langzamer verloopt dan die van kranten: “Een van de redenen hiervoor is dat het langer duurt om een tijdschrift te lezen dan een krant en dat het daarom gebruiksvriendelijker is om tijdschriften op papier te lezen. Het kan zijn dat een krant binnen enkele jaren vooral in digitale vorm wordt gelezen. Dat geldt niet voor magazines. Vandaag kiest minder dan 5% van de abonnees voor een digitaal abonnement. 95% van de Roularta-abonnees heeft een print + digitaal abonnement, waarbij papier voor hen de belangrijkste component blijft.”

Archief / MEDIA