Fr

TECH

Kenya Rose en Benoît De Nayer (Actito): "Hoe meer de MarTech noden evolueren, hoe groter de behoefte aan naadloze, volledig geïntegreerde tools"

Donderdag 2 Februari 2023

Kenya Rose en Benoît De Nayer (Actito):

In december nam de Scandinavische investeringsgroep QNTM, eigendom van Altor fonds V, een meerderheidsbelang in Actito, een Belgisch MarTech bedrijf dat al actief is in de Benelux, Frankrijk, Spanje en Canada. Dankzij deze investering kan Actito een ecosysteem van premium spelers integreren en verder helpen ontwikkelen, alsook zijn eigen ecosysteem verder doen groeien.

Via zijn verschillende bedrijven dekt de QNTM-groep behoeften zoals Content Management, CDP, Marketing Automation en zelfs AdTech. Via zijn dochterondernemingen Adnami (programmatic), Ibexa (DXP), Raptor Services (CDP), Hesehus (e-commerce solutions), SeenThis (tech solutions to enable faster delivery of digital advertising) en sinds kort het bedrijf uit Louvain-la-Neuve heeft hij bijna 800 mensen in dienst en beschikt over kantoren in Europa, de Verenigde Staten en Canada. Zijn ambitie? Zich positioneren als een Europese concurrent voor de grote Amerikaanse digitale marketingplatformen.

Kenya Rose en Benoît De Nayer, co-CEO’s van Actito, die als onderdeel van de deal toetraden tot de aandeelhoudersstructuur van QNTM, vertellen ons alles over de impact van deze overname.

Jullie benadrukken dat de integratie met QNTM jullie in staat zal stellen ‘best of breed’ oplossingen aan te bieden. Wat betekent dit?

Benoît De Nayer: Er spelen twee trends in de markt. Enerzijds gaat het om de horizontale integratie van oplossingen, wat wij ‘suites’ noemen, die dus alle behoeften dekken via het product van één enkel merk. En anderzijds, de best of breed, die bestaat uit het kiezen van de beste oplossingen voor elk van de behoeften, via afzonderlijke bedrijven.

Aan de buying zijde zijn er ook twee trends. Sommigen willen eenvoud, een geïntegreerde oplossing via één leverancier. Anderen willen het beste in elke categorie en willen hun eigen suite kunnen samenstellen. In België vinden we deze trends in gelijke mate terug. Het hangt ook af van het segment in de markt en het type onderneming. Grote bedrijven geven meestal de voorkeur aan suites.
 
Kenya Rose: Elke aanpak heeft zijn beperkingen. Er zijn honderden best of breed oplossingen, maar je moet je elke keer afvragen welke de beste zijn en ze dan met elkaar verbinden. Het is ingewikkeld. Op het niveau van de suite zijn er twee belangrijke beperkingen: alles is niet altijd perfect geïntegreerd en de klant is soms bijna verplicht oplossingen te kopen die niet 100% aan zijn behoeften voldoen. Ons doel is om via QNTM een oplossing te bieden die zowel het probleem van suites als de best of breed uitdaging oplost.

Benoît De Nayer: Wij willen iedereen bieden wat het beste bij hem past, of het nu gaat om de marketing operator die voortdurend mee wil zijn, de CMO die vooral nood heeft aan een dashboard, de IT-manager die een optimaal systeem verwacht, enz. Het komt erop aan een naadloze ervaring voor de marketing operator te leveren, met een enkele tool waarmee hij zijn targeting doet, zijn email, mobile, SMS en push campagnes programmeert. Deze tool kan worden gecombineerd met een andere, van een andere leverancier, die wat wij CDP noemen voor zijn rekening neemt, zoals alle data beheren en geavanceerde segmentaties uitvoeren, en nog met een andere externe tool die zorgt voor dashboarding of attributieberekeningen voor de CMO.

Kenya Rose: QNTM heeft geavanceerde technologie verzameld en biedt eigen oplossingen om ervoor te zorgen dat de connectiviteit optimaal is. De klant kan, indien hij dat wenst, technologie van derden integreren, maar dat kan een negatieve impact hebben op de connectiviteit die het belangrijkste element is. Integratie in MarTech is steeds complexer geworden door de toename van tools en de steeds meer gesofisticeerde doelstellingen. Hoe meer de behoeften evolueren, hoe meer naadloze, geïntegreerde tools nodig zijn. En dit wordt steeds meer een uitdaging. Bij Actito doen we er alles aan om de integratie te maximaliseren. Met alle oplossingen van QNTM kunnen we nog verder gaan.

Is deze connectiviteit tussen de verschillende QNTM-merken al gerealiseerd? Zijn er projecten die voorrang hebben bij jullie?

Benoît De Nayer: Gedeeltelijk, maar er ligt nog heel veel werk op de plank. De integratie met het CDP (customer data platform) is het allereerste project. De tweede is de CMS, omdat klanten beide tools samen nodig hebben.

Kenya Rose: De kwestie van de COP is zeer interessant. Tegenwoordig is het CDP in trek. Het voorziet in reële behoeften, maar het is een oplossing waarvan de contouren en de verwevenheid met de andere componenten van MarTech niet erg duidelijk zijn. Het probleem van de klant is om al deze systemen met elkaar te laten communiceren, om te weten wat deel uitmaakt van het CDP, wat deel uitmaakt van marketing automation... Het is complex. Met Raptor bieden we een oplossing, niet alleen vanuit technisch oogpunt, maar vooral in de manier waarop we de tools zo efficiënt mogelijk laten samenwerken. Dan maken we de technische links om te standaardiseren. Wij werken hier momenteel hard aan, met als doel de taak van de gebruiker te vergemakkelijken en de ‘usability’ van de totale oplossing te optimaliseren.

Wat zijn jullie voornaamste doelstellingen?

Benoît De Nayer:
Onze 350 klanten perfect te blijven bedienen, maar ook om hen in staat te stellen efficiënter te werken door hen nieuwe oplossingen aan te bieden zoals het CDP bijvoorbeeld, wat belangrijk is voor al gevestigde bedrijven met een multi-channel aanpak. We gaan ons richten op nieuwe integraties met alle bijdragen van QNTM. En de toekomst ziet er ook goed uit voor ons, de klanten die al in QNTM zitten. De groep biedt ons integratiemogelijkheden waarmee we nieuwe klanten kunnen aantrekken.

Betekent dit het opzetten van een QNTM salesteam?

Kenya Rose:
Nee, daar bestaan nog geen plannen voor. Omdat het verwarring kan creëren. En omdat we onze klanten altijd de mogelijkheid willen geven om hun eigen best of breed oplossingen te kiezen.

Benoît De Nayer: Een ander belangrijk aspect is de GDPR. Tegenwoordig gebruiken veel bedrijven oplossingen van overal ter wereld, maar ze weten niet waar hun data belanden, en dat is zeker het geval bij Amerikaanse oplossingen. Onze belofte is dat de data volledig in Europa blijven. Dit is een cruciaal criterium voor Europese bedrijven. In landen als Duitsland en Denemarken is er niemand meer die een Amerikaanse oplossing koopt, uit vrees dat de gegevens elders belanden. En dit is een groot verkoopargument.

Kenden jullie QNTM voor de overname? Waren jullie vragende partij of hebben zij jullie benaderd?

Kenya Rose:
We wilden al lang een versnelling hoger schakelen, om zelf een ecosysteem op te bouwen. We hadden al bevoorrechte partners, maar we wilden sterkere banden dan louter commerciële overeenkomsten. We zochten naar investeerders die bereid waren ons te steunen en vonden die in QNTM, dat een vergelijkbare strategie als de onze heeft. Het aantal bedrijven in MarTech en de moeilijkheid om ze samen te voegen zijn zodanig dat toenaderingen vanzelfsprekend zijn, want klanten willen sterke partners.

Benoît De Nayer: Vooral omdat onze concurrenten Amerikaanse bedrijven zijn met honderden miljoenen of zelfs miljarden aan omzet. Om deze reuzen het hoofd te bieden, moeten we ook een aanzienlijke massa vertegenwoordigen. Momenteel heeft de QNTM-groep een omzet van ongeveer 70 miljoen, waarvan 20 miljoen wordt gegenereerd door Actito.

Welke oplossingen wil de groep nog integreren?

Benoît De Nayer:
De ambitie is om de hele scope te bestrijken. Wat nog ontbreekt, is vooral analyse. Er is een debat gaande over Google Analytics, dat niet als GDPR-conform wordt beschouwd... Veel bedrijven zoeken daarom naar andere oplossingen. AdTech is ook een belangrijk doelwit. Wereldwijd zijn de bedragen die aan MarTech worden besteed klein bier in vergelijking met de bedragen die in AdTech omgaan, meer bepaald ongeveer 10%. Vandaar onze interesse, vooral in het optimaliseren van de buying, want adverteerders willen geen geld meer verspillen. We hebben ook artificiële intelligentie, productaanbevelingen en optimalisatie in het vizier.

Wie zijn jullie klanten?

Initieel waren het veel kleine bedrijven, maar hun aandeel neemt af. Wij werken steeds vaker voor middelgrote en zelfs grote ondernemingen. Een van de redenen hiervoor is dat kleine bedrijven niet over voldoende personeel beschikken voor het beheren van MarTech. Het is complex en je hebt een team nodig. Of je moet een beroep doen op een partner als Actito. Wij hebben een dienstencomponent die niet te verwaarlozen is, want die vertegenwoordigt 15 à 20% van de inkomsten, maar het is niet onze roeping. We verwijzen deze klanten liever door naar bureaus. Wij werken ook voor grote bedrijven, zoals BNP Paribas Fortis in Frankrijk, Renmans en Hyundai in België. Dit zijn grote klanten, die in meerdere landen actief zijn en die enkele tienduizenden of zelfs honderdduizenden euro's per jaar investeren in oplossingen.

Archief / TECH