Fr

TECH

Disney stelt zijn eigen Ad Stack voor

Donderdag 2 Februari 2023

Disney stelt zijn eigen Ad Stack voor

In een zeer goed onderbouwd artikel, gepubliceerd door Variety, legt Aaron LaBerge, CTO van Disney Media & Entertainment Distribution, uit waarom de groep zijn eigen Ad Server heeft ontwikkeld die Hulu en Disney+ met Basic With Ads voedt. Dat werd vorige maand in de VS  gelanceerd en levert naar verluidt ongeveer 500 miljoen advertentie-impressies per dag op.
 
De Disney Ad Server (DAS) is ontworpen zodat hij advertentie-oplossingen van partners kan integreren volgens de eigen planning van Disney en dit zonder zich zorgen te moeten maken over externe leveranciers, zoals het geval is met de Netflix/Xandr combinatie. De CTO wijst erop dat het bezitten van deze schakel in de keten de groep meer flexibiliteit en controle biedt. De DAS ondersteunt ook de door Hulu ontwikkelde exclusieve formats, waaronder Pause Ads, Binge Ads en GatewayGo (die kijkers gepersonaliseerde aanbiedingen presenteert). Voorts gebruikt de tool first party data van de huisplatformen zonder bevreesd te moeten zijn voor de vertrouwelijkheid van de gegevens. Volgens LaBerge geeft de Audience Graph van Disney adverteerders toegang tot meer dan 1.800 segmenten met visibiliteit voor 100.000 zogenaamde ‘audience attributes’.

LaBerge vermeldt ook de YODA-tool (Yield Optimized Delivery Allocation), een algoritmische motor die bepaalt wanneer een advertentie met een individuele kijker moet worden gedeeld. Later dit jaar, zegt LaBerge, zal YODA geautomatiseerde concurrentie tussen direct en programmatic buying mogelijk maken, wat hun resultaten zou moeten optimaliseren, meer bepaald met hogere CPM's. Deze functie zal gebruik maken van de Disney Realtime Ad Exchange, de SSP die in-house veilingen uitvoert op alle programmatic servers.

Het platform biedt ook een zelfbedieningscomponent, bedoeld om de drempel voor kleine en middelgrote bureaus te verlagen door hen in staat te stellen zelf campagnes op te zetten en te beheren. Disney zegt dat het platform in 2023 toegankelijk zal zijn voor nog meer bureaus.

Archief / TECH