Fr

BLUE

'Cook Clever, Waste Less', campagne van het jaar op de Ad Net Zero Awards

Maandag 30 Januari 2023

'Cook Clever, Waste Less', campagne van het jaar op de Ad Net Zero Awards

De Britse Ad Net Zero Awards, georganiseerd door onze collega's van Campaign, die voor het eerst uitgereikt werden in november vorig jaar, bekroonden 20 inzendingen afkomstig van adverteerders, bureaus, media en adtech-spelers. Bij de winnaars pakten Unilever en Mindshare de titel van de Campagne van het Jaar dankzij ‘Cook Clever, Waste Less’ voor Hellmann's.
 
De campagne maakt deel uit van het merkplatform ‘Make Taste, Not Waste’, met in de sterrollen de Zuid-Afrikaanse chef-kok Prue Leith, de zelfverklaarde ‘Queen of Leftovers’, in het gezelschap van voedselexpert Dr. Rupy Aujla, die samen door Hellmann's gefinancierde show over duurzaamheid presenteren.
 
Cook Clever, Waste Less met Prue en Rupy’ werd gedurende vier weken uitgezonden op Channel 4 en wilde mensen meer bepaald bewustmaken van hoeveel voedsel er verspild wordt, net als van de impact die deze verspilling heeft op de uitstoot van broeikasgassen. Het programma toonde gezinnen hoe ze maaltijden kunnen plannen, in grotere hoeveelheden kunnen koken en restjes kunnen hergebruiken om verspilling tegen te gaan. Elke aflevering bood recepten en praktische tips om niets te moeten weggooien en geld te besparen.
 
De kijkers werden ook doorverwezen naar een 'hub' voor het beheer van voedseloverschot op de website van Hellmann's, waar nog meer recepten en nuttige tips om restjes te verwerken te vinden zijn.
 
De vier afleveringen werden bekeken door 3,4 miljoen kijkers, van wie een derde bevestigde voortaan restjes te zullen gebruiken om maaltijden te bereiden. Volgens de deskundigen van Hellmann's zou hierdoor 3.000 ton voedsel minder worden weggegooid en 6.000 ton minder CO² worden uitgestoten.
 
Commentaar van de juryleden: “Als voedselverspilling een land zou zijn, zou het de derde grootste oorzaak voor de uitstoot van broeikasgassen ter wereld zijn. De campagne is een slimme en authentieke toepassing van een merkpositionering op een zeer reëel probleem. Ze is erin geslaagd gedragsverandering en impactvolle resultaten te stimuleren door het belang van individuele acties te benadrukken.”

Archief / BLUE