Fr

BLUE

Hoe D'Ieteren mobiliteit ten dienste van collectief en individueel welzijn wil heruitvinden

Maandag 30 Januari 2023

Hoe D'Ieteren mobiliteit ten dienste van collectief en individueel welzijn wil heruitvinden

Net voor de 100ste editie van de Brussels Motor Show zijn deuren zou openen, publiceerde D’Ieteren zijn Manifesto waarin het zijn ambities voor de komende jaren herbevestigde: een homogeen en duurzaam ecosysteem voor mobiliteit bouwen waarin welzijn en economische welvaart samengaan en de klimaatdoelstellingen haalbaar zijn.
 
Om meer te weten te komen over de basisbeginselen van deze nieuwe doelstellingen voor ’s lands grootste en oudste auto-invoerder, gingen we praten met Catherine Vandepopeliere, head of communication & sustainability bij D’Ieteren. Net als heel wat van haar collega’s paste ze onlangs haar titel aan op LinkedIn, door er de vermelding “for a seamless and sustainable mobility” aan toe te voegen, om aldus de nieuwe missie van het bedrijf in de verf te zetten.
 
Hoe verbindt een grote speler als D’Ieteren zich op weg naar duurzame mobiliteit?
 
Duurzame mobiliteit is enkel mogelijk door de belangen van de gebruikers een centrale plaats te geven.
 
Tegenover de grote ecologische, maatschappelijke en economisch uitdagingen, kan de mobiliteitssector zichzelf alleen maar heruitvinden. Onze missie voor de toekomst verenigt dus respect voor het milieu, zorg voor het persoonlijke welzijn – met het oog op een bloeiende samenleving – maar ook de creatie van verbinding tussen mensen en het scheppen van economische kansen.
 
Mobiliteit zit in onze genen. D’Ieteren ijvert al bijna 220 jaar voor mobiliteit in België. We zijn ervan overtuigd dat enkel een globale benadering de huidige uitdagingen aankan. Want door mobiliteit te veranderen, wijzigt ook de samenleving. We hebben deze nieuwe bedrijfsmissie in het Manifest van 2022 verwoord. Omdat we overtuigd zijn van onze voorbeeldfunctie als sleutelspeler in België als het om mobiliteit gaat, moeten we als katalysator werken voor de nieuwe mobiliteit; ze mag geen deel meer van het probleem zijn, maar moet een vector voor duurzame oplossingen worden.
 
Hoe zijn deze ambities vertaald naar het product- en dienstenaanbod van de groep?
 
Sinds vier jaar legt de groep zich toe op transformatie, gekenmerkt door de versnelde ontwikkeling van diensten en overnames. Denk maar aan Microlino, Lucien, Taxis Verts of onze toetreding tot de groene energiemarkt met Go Solar, ter aanvulling van ons elektrisch aanbod. Wij bouwen aan een compleet en coherent mobiliteitssysteem voor iedereen, wat het mogelijk moet maken de klimaatdoelstellingen te halen.
 
Wij zijn ervan overtuigd dat de auto en andere verplaatsingswijzen een volwaardig onderdeel van de oplossing zijn. Daarom combineren wij traditionele mobiliteitsoplossingen met nieuwe vervoermiddelen en -manieren, nieuwe technologieën; We moedigen ook nieuw gedrag aan door te beantwoorden aan de noden van zowel individuen als ondernemingen.
 
Hoe hebben jullie rond deze waarden en ambities gecommuniceerd tijdens het laatste Autosalon?
 
Onze 27 merken werden samen – en dus niet elk afzonderlijk – gepresenteerd, in één paleis, ter illustratie van ons wereldwijde mobiliteitsaanbod, de complementariteit en coherentie van onze diensten. We hebben expliciet aangetoond hoe we al bijna 220 jaar bijdragen aan een inclusief en modern mobiliteitsecosysteem en hoe we tegemoetkomen aan de evoluerende behoeften van onze klanten.

Ook voor onze teams was het belangrijk om openlijk samen achter onze missie te staan. Daarom hebben we een interne communicatiecampagne bedacht met de slogan ‘We are all D'Ieteren’. Veel van onze medewerkers werden gefotografeerd met op de achtergrond het element dat al onze activiteiten gemeen hebben: een wiel. Deze foto's worden gebruikt om te communiceren via de sociale netwerken. We stelden onze werknemers ook voor om hun LinkedIn-profiel te ondertekenen met de baseline ‘seamless and sustainable mobility builder’, met de bedoeling onze inzet voor duurzame mobiliteit te benadrukken.

Kun je tot slot nog iets meer vertellen over de volgende stappen in jullie traject naar duurzame mobiliteit?
 
Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid is volledig geïntegreerd in de bedrijfsstrategie, wat de beste manier is om ons te concentreren op wat materieel is en zo een verschil te maken.  Wij zullen dit blijven doen, onder meer door een ambitieuze, wetenschappelijk gefundeerde doelstelling voor 2030 te bepalen. Naast dit engagement werken we eraan om onze activiteiten steeds milieuvriendelijker te maken (we zijn sinds 2021 koolstofneutraal dankzij een drastisch plan om onze uitstoot te verminderen).  Daarnaast werken we ook aan meer diversiteit en integratie, die essentieel zijn, niet alleen binnen de onderneming maar in de samenleving in het algemeen, om de ecologische overgang te waarborgen.

Archief / BLUE