Fr

TECH

"De invloed van ChatGPT op bearnaisesaus", door Steven Verbruggen (AdSomeNoise)

Donderdag 2 Februari 2023

Net als iedere geek ben ik de afgelopen weken van de ene verbazing in de andere gevallen tijdens het spelen met chatGPT. AI neemt een nieuwe fenomenale sprong vooruit. Natuurlijk was er ook onmiddellijk commentaar van bijvoorbeeld copywriters die zich misschien stiekem toch al een beetje bedreigd voelen: het was toch nog allemaal net niet perfect. De menselijke creativiteit werd gemist, het vakmanschap, de kunst. Terechte opmerkingen, maar wat mij betreft naast de kwestie. Het gaat dan over de vorm, over esthetiek, over stijl .. niet over de inhoud. Ook niet ieder mens is artiest.

De inhoud interesseert me op dit moment meer. In de jaren 90 is met de opkomst van het internet en zeker ook Google (de zoekrobot in dit geval) een revolutie ontstaan. Plots was alle informatie ter wereld beschikbaar achter een eenvoudige zoekquery. Waar voordien de toegang tot informatie een voordeel was, werd het opeens veel belangrijker om de juiste informatie te kunnen filteren, begrijpen en verwerken. Onze wereld werd ineens véél groter. Als ik het recept van bearnaisesaus zoek kan ik kiezen tussen het recept van Jeroen Meus, dat van Jamie Oliver of één van de miljoenen andere resultaten die het internet rijk is.

Als ik aan ChatGPT om het recept van bearnaisesaus vraag krijg ik 1 recept. Waar het vandaan komt weet niemand, maar ik weet wel dat onze digitale vriend het niet eerst eens zelf heeft klaargemaakt en dus niet als ervaringsdeskundige spreekt. Krijgen we na een facebook filter bubbel nu ook een AI filter bubbel? Dan wordt de wereld wel heel klein. Plots hebben we 1 waarheid, dé waarheid. Als mensen moeten we die informatie niet meer verwerken, er wordt voor ons gedacht.

Misschien worden computers wel sneller slimmer dan mensen gewoon omdat wij dommer worden? The singularity is near!

Maar dé waarheid bestaat natuurlijk niet, alles is subjectief. Het beste recept is iets heel persoonlijks. En de waarheid evolueert ook, Will Smith en Chris Rock zijn ooit vrienden geweest en Escoffier heeft nooit van een inductievuur gehoord. De volgende belangrijke stap in AI is volgens mij dan ook net de integratie van het persoonlijke. Dat lijkt me een behoorlijke uitdaging, niet alleen qua algoritmes en rekenkracht, maar misschien nog meer in het beheren van onze persoonlijke data. In de wetenschap dat die data het algoritme perfectioneren lijkt de juridische uitdaging rond de 3th-party cookies soep ineens klein bier. Is “the right to be forgotten” enkel van toepassing op mijn data, of ook op de inzichten die eruit ontstaan zijn?

AI heeft ook een invloed op merken en marketing. De afgelopen jaren hebben we geleerd op te vallen in een complexe en technologische wereld. Kunnen we die vaardigheden nog aanwenden in een context waar de toegang tot informatie ontzettend vereenvoudigd wordt en we er nog maar met één bril naar kijken? Krijgen we binnenkort CBO en CBA, ChatBot Optimisation en -Advertising? Gaan Growthhackers de algoritmes voeden? Kunnen we ze te slim af zijn? En gaat de winnaar werkelijk met alles lopen? Ik vraag het maar, omdat ik wil weten wat ik moet doen om ChatGPT “AdSomeNoise” te laten antwoorden op de vraag “wat is het beste ad agency”. Niet alles hoeft relatief te zijn.

Archief / TECH