Fr

CREATIONS

Droomt AI van reclame?, door Fred Bouchar (MM)

Maandag 23 Januari 2023

Droomt AI van reclame?, door Fred Bouchar (MM)

Ook al bestaat het al een halve eeuw, het concept van artificiële intelligentie is aan stevige comeback bezig bij de buzzwords waar marketeers zo dol op zijn. Dat is te danken aan de opmars van tools die voice en beeld genereren, zoals Vall-E, Dall-E 2 of Midjourney.
 
En natuurlijk aan de beruchte “tekstschrijvers”. Je hebt uiteraard al gehoord van ChatGPT dat op punt gesteld werd door OpenAI waarvan Microsoft de ontwikkeling wil versnellen. Elke dag verschijnt er wel een opvallend artikel over in de media. Zo las ik deze week dat de GPT4 570 keer (!) krachtiger zal zijn dan de huidige versie.
 
En heb je het portret gelezen van Sam Altman, de baas van AI, geschetst door Philippe Laloux in Le Soir van dit weekend? Zijn uitspraken klinken toch behoorlijk angstaanjagend, vind je niet?
 
Totaal anders dan die van Ryan Reynolds. Via zijn bureau Maximum Effort maakte de acteur die ook aandeelhouder is in verschillende bedrijven – waaronder Mint Mobile – een druk bekeken video voor dat laatste; met zijn gebruikelijke ironie legt hij uit dat hij het assimilatievermogen van de AI wilde testen door het computerbrein te vragen om een script te schrijven dat trouw zou zijn aan zijn humor en stijl, op basis van een reeks nauwkeurige instructies. Dat leidde tot een enigszins huiveringwekkend maar overtuigend resultaat, aldus Deadpool.
 
Andere combineerden dan weer ChatGPT en Midjourney. AdAge verwijst naar een reclamefilm van 2’30’’ in de vorm van een musical (met meerdere versies van 15’’), bedacht door het Amerikaanse bureau 2Player en het productiehuis Droptree voor het Storied-platform. Volgens de CD van het bureau werd het oorspronkelijke script wel door mensen geschreven, maar hielp de inzet van beide AI’s om alle narratieve en visuele details te bedenken, waardoor de productiekosten drastisch konden worden beperkt. Terwijl ChatGPT het verhaal uitbreidde met een tiental verhaallijnen rond de familie, genereerde Midjourney archiefbeelden rond het thema. Dat gebeurde allemaal voor een bedrag dat enkele jaren totaal ondenkbaar was geweest, in het licht van de budgetten waarover een bedrijf als Storied beschikt, aldus de marketingdirecteur van Storied.
 
Maar betekent het dat deze vormen van intelligentie ooit onze oude vertrouwde adverteerders kunnen vervangen? Het is een redenering die zelfs ChatGPT weigert te maken.
 
We vroegen de tool naar de toekomst van AI-driven advertising: “Ik kan mijn persoonlijke mening niet geven omdat ik een computerprogramma ben en geen emoties kan voelen”, antwoordt hij eerst. “Maar ik kan wel zeggen dat het gebruik van taalgeneratietechnologie voor de creatie van een interactieve campagne een innovatief gebruik van mijn model is.”
 
Tja. “Als automatisch taalverwerkingsmodel is ChatGPT in staat om automatisch inhoud en interactieve scenario’s te genereren, maar het kan adverteerders niet vervangen”, vervolgt de tool (let op het gebruik van de derde persoon).
 
Oef.
 
Hij vervolgt: “Adverteerders beschikken over de expertise voor de creatie van effectieve campagnes, om consumenten te targeten en te begrijpen. Ze zijn ook in staat om advertenties te maken die afgestemd zijn op bedrijfs- en merkdoelstellingen, ze kunnen culturele trends en sociale trends begrijpen om impactvolle campagnes te creëren.”
 
Maar de tool die onlangs in zee ging met Siri, voegt er slim aan toe dat als hij gecombineerd wordt met de vaardigheden van adverteerders, dat kan leiden tot campagnes die de consument meer aanspreken.
 
“ChatGPT kan worden gebruikt om ideeën en scenario's te genereren, maar adverteerders zijn nog steeds het best geplaatst om te beslissen of deze ideeën geschikt zijn en ze effectief toe te passen”, besluit hij, nog steeds in de derde persoon (weet deze AI in feite wel dat hij bestaat?).
 
Hetzelfde kan gezegd worden van andere creatieve beroepen, zoals dat van singer-songwriter, wat niet betekent dat we de resultaten dan zouden omschrijven als ‘a grotesque mockery and a travesty’, zoals Nick Cave ze benoemde.

Het is lunchtijd...

Archief / CREATIONS