Fr

BRANDS

Heinz betaalt fooien van klanten op restaurant (by Focalys)

Woensdag 18 Januari 2023

Heinz betaalt fooien van klanten op restaurant (by Focalys)

In de Verenigde Staten viel Heinz eind 2022 op met een verrassende marketingactie. Onder de noemer ‘Tip for Heinz’ nodigde de campagne fans van het merk uit om een fooi van één dollar te geven wanneer zij een restaurant bezochten, om hen aan te moedigen hun ketchup in te ruilen voor de ketchup van Heinz...

Volgens een studie van Heinz bij 1.372 mensen geeft 77% van de Amerikanen de voorkeur aan Heinz-ketchup in restaurants, maar 44% weet niet hoe ze hun favoriete tomatensaus in restaurants kunnen krijgen. Om deze situatie op te lossen, moedigde Heinz fans aan om een dollar aan hun rekening toe te voegen en vervolgens bewijs te delen op Instagram of TikTok (hashtag #TipForHeinz) of via tipforheinz.com.

Daarbij bood het merk de eerste tien restaurants die ermee instemden om over te stappen naar Heinz een jaar lang gratis ketchup aan. Het merk nam alle fooien (tot 20 dollar per deelnemer) voor zijn rekening en voor sommige gelukkigen het volledige bedrag van hun rekening. De actie werd gepromoot met een postercampagne in Chicago en New York en op de sociale media van de adverteerder in de Verenigde Staten.

Voor zover wij weten, is dit de eerste keer dat een merk communiceert via restaurantrekeningen. De actie is gunstig voor alle betrokkenen: het stelt de consument in staat om een goed beeld over zichzelf te krijgen doordat hij vrijgevig lijkt, het creëert buzz rond het merk op de sociale media en in de media, en de actie maakt het mogelijk voor Heinz om nieuwe restaurants als klant te rekruteren.

Archief / BRANDS