Fr

TECH

Bacardi doet een beroep op de AI Midjourney voor een campagne van Martini

Donderdag 12 Januari 2023

Bacardi doet een beroep op de AI Midjourney voor een campagne van Martini

Bacardi is de zoveelste adverteerder die gebruikmaakt van AI voor het genereren van beelden. Dat deed het voor Martini. Als onderdeel van de ‘Unbottling Martini’ campagne gebruikte AMV BBDO London het Midjourney-programma om op basis van tekstinstructies achtergronden te creëren rond een glas van het beroemde aperitief: trefwoorden zoals "botanisch", "bloemig", "bloemblaadjes", "bloemen", "artemisia" of "Romeinse kamille" werden in Midjourney ingevoerd om aldus negen beelden van evenveel cocktails te genereren die op sociale netwerken konden worden gebruikt.

Volgens de adverteerder is het doel tweeledig: enerzijds wil hij aldus de ingrediënten waaruit de verschillende varianten van Martini bestaan in de verf zetten en anderzijds wil hij de status van het merk als cultureel leider versterken via de inzet van geavanceerde technologie.

“Als merk dat tot het cultureel erfgoed behoort, willen we zowel naar de toekomst als naar het verleden kijken om ons te blijven ontwikkelen. De tijd zal leren hoe de AI-technologie zich de komende jaren ontwikkelt, maar voor ons was het zinvol om iets fris, nieuws en spannends te proberen”, bevestigt Avril Nunez, global creative development director bij Bacardi.
Zoals The Drum opmerkt, toont deze campagne weliswaar het groeiende gebruik van open source tools om AI-gegenereerde werken te creëren, maar de industrie is bezorgd over de auteursrechtelijke kwesties die met dit type creatie gepaard gaan, waarbij ze herinnert aan een recente beslissing van het US Copyright Office waarin staat dat het geen registratie zal verlenen aan werk dat uitsluitend door kunstmatige intelligentie is gecreëerd...

Archief / TECH