Fr

TECH

Stellantis waagt zich aan data

Maandag 9 Januari 2023

Stellantis waagt zich aan data

Tijdens de hoogmis voor tech die CES nu eenmaal is, maakte Stellantis bekend dat het een nieuw filiaal lanceert. Dat werd Mobilisights gedoopt en gaat de data gegenereerd door de wagens van zijn 15 merken (waaronder Peugeot, Citroën en Fiat) commercialiseren;
 
Mobilisights zal de data van de zowat 34 miljoen wagens waarop de groep tegen het eind van dit decennium mikt verzamelen (ter vergelijking, vandaag zijn dat er 12 miljoen). Het gaat meer bepaald over de data van de almaar talrijkere sensoren waarmee de voertuigen uitgerust zijn. Die wil de groep te gelde maken bij verzekeraars, onderzoeksinstituten en ook andere autobouwers.
 
Deze diversificatie past in de Daas (Data as a Service) aanpak van Stellantis, op zijn beurt een onderdeel van het ‘Dare Forward 2030’ plan dat de groep in staat moet stellen zijn omzet tegen het einde van het decennium te verdubbelen tot 300 miljard euro.
 
Voor Sanjiv Ghate, de CEO van Mobilisights, “bestaat de visie erin de wereld slimmer te maken door de informatie uit de data van de wagens te benutten om innoverende apps en diensten te inspireren die het dagelijks leven van gebruikers en bedrijven te transformeren en te verbeteren.”
 
Gezien de GDPR worden de data uiteraard anoniem en geaggregeerd verwerkt; het delen van de persoonlijke data van de klanten gebeurt enkel met hun toestemming en uitsluitend voor specifieke diensten van hun keuze. Klanten kunnen hun toestemming overigens opnieuw intrekken.

Archief / TECH