Fr

MEDIA

GDPR en targeted advertising: Nog een Europese boete van 390 miljoen voor Meta

Donderdag 5 Januari 2023

Meta heeft van de Ierse Data Protection Commission (DPC), die namens de EU optreedt, een dubbele boete gekregen van in totaal 390 miljoen euro wegens overtreding van de GDPR.
 
In zijn verklaring legt de toezichthouder uit dat Meta zijn transparantieverplichtingen heeft geschonden “en zich heeft gebaseerd op een onjuiste rechtsgrondslag voor zijn verwerking van persoonsgegevens voor targeted advertising.” Deze boetes betreffen Facebook (210 miljoen) en Instagram (180 miljoen). In de nabije toekomst kan ook een derde boete aan WhatsApp worden opgelegd.
 
Volgens de DPC moet deze beslissing Meta dwingen een optie in te voeren waarmee gebruikers instemmen met het gebruik van hun persoonsgegevens, zonder dewelke de groep de data niet mag gebruiken voor targeted advertising. De Commissie stelt verder dat Meta drie maanden de tijd heeft om de gegevensverwerking in overeenstemming te brengen met de richtlijn.
 
Meta heeft laten weten tegen de beslissing in beroep te gaan en zei dat de uitspraken targeted advertising of gepersonaliseerde reclame niet verhinderen: “Adverteerders kunnen onze platforms blijven gebruiken om potentiële klanten te bereiken, hun bedrijf te ontwikkelen en nieuwe markten te creëren”, aldus Meta.
 
Ter herinnering, de DPC/EU hadden Meta in september vorig jaar al een boete van 405 miljoen opgelegd wegens tekortkomingen bij de verwerking van gegevens over minderjarigen en in november een boete van 265 miljoen wegens een gebrek aan bescherming van gebruikersgegevens.

Archief / MEDIA