Fr

BRANDS

De wijde wereld intrekken met behulp van omnichannel marketing, door Robin Vermeulen (Selligent Marketing Cloud)

Zondag 18 December 2022

De wijde wereld intrekken met behulp van omnichannel marketing, door Robin Vermeulen (Selligent Marketing Cloud)

Het jaar in 2023 goed beginnen? De Belgen gaan nog steeds in januari en februari massaal op wintersport ondanks de inflatie. Vanwege de vliegtaks stijgen vanaf volgend jaar de ticketprijzen. Reisorganisaties zien als antwoord hierop dat mensen dit jaar daarom nog hun aankomende vakantie boeken. Marketeers kunnen helpen bij het organiseren van de ideale vakantie door middel van gepersonaliseerde aanbevelingen. Daarom bespreek ik graag de essentiële rol van data en artificial intelligence (AI) in de reisindustrie en deel ik marketingtips voor het creëren van de ideale wintertrip.

Vakantie op maat

Veel reizigers zoeken de vakantie die perfect aansluit bij hun unieke wensen: of het nu gaat om de skivakantie, een business of citytrip. Daarbij is het plannen van een vakantie vaak een tijdrovende klus zijn, zeker wanneer consumenten verschillende bestemmingen vergelijken en reviews lezen. Een omnichannel-marketingstrategie ondersteunt bij het specificeren en vereenvoudigen van het boekingsproces. Een degelijke strategie bouwt namelijk een 360-graden klantprofiel, waardoor marketeers de juiste content voor elk type reiziger kunnen aanbieden, via verschillende voorkeurskanalen. 83 procent van de consumenten is opzoek naar zo’n gepersonaliseerde ervaring en is bereid om hiervoor persoonlijke informatie te delen. Let op! Niet alle consumenten willen dat reisorganisaties hun online vakantievoorkeuren bijhouden en verwijderen daarom regelmatig hun cookies voor de beste vakantiedeals. Ondanks dat luchtvaartmaatschappijen stellig ontkennen dat IP-adressen worden gebruikt voor ticketprijzen. 

Door middel van data en het gebruik van voorspellende algoritmes in AI-tools worden gepersonaliseerde reisaanbevelingen gecreëerd. Hoe werkt dit? Wanneer een (potentiële) vakantieganger de website bezoekt, zal een web-tracker bijhouden welke pagina’s bezocht worden. Zoekgedrag en patronen worden vervolgens opgepikt door het AI algoritme, waardoor de tool aanbevelingen kan voorstellen voor elke websitebezoeker. Met andere woorden, het algoritme leert om voorspellingen te doen en deze constant bij te stellen op basis van nieuwe interacties, waardoor marketeers een meer gepersonaliseerde en betere ervaring kunnen bieden aan de consument. Als marketeer weet je op basis van deze data welke bestemmingen perfect zijn, voordat een consument zelf op deze locaties zoekt. Vergeet niet: AI leert van data! Wat betekent bij elke nieuwe web-interactie het oude zoekgedrag minder relevant wordt.

Perfecte verzendtijd e-mailcampagne

E-mailmarketing is een van de best presterende kanalen voor de reis- en toeristenindustrie. Het ticket naar succes ligt in een gepersonaliseerde e-mail marketingstrategie, maar hoe? 

1. Veel marketeers gebruiken een algoritme (Send Time Optimization) om informatie te verzamelen over het beste verzendmoment naar individuele consumenten. De afzender kiest een tijdslot waarin de e-mail wordt verzonden. Stel dit venster bij voorkeur in op 24 uur. Op deze manier wordt iedereen op het ideale tijdstip benaderd. Als het venster nauwer is ingesteld kan het zijn dat een individu niet op het juiste moment e-mails ontvangt, bijvoorbeeld tijdens werk. 

2. Breng variatie aan in de verzendtijd van e-mails. Zo controleren mensen vaak iedere ochtend hun mail, maar mogelijk is een ander tijdstip meer geschikt als je wilt dat de ontvanger actie onderneemt. Door e-mails steeds op hetzelfde tijdstip te versturen creëer je een self-fulfilling prophecy: door de verwachting te sturen, stuur je de uitkomst. De kans om unieke aanbevelingen op de juiste tijd te versturen wordt vergroot met meer gevarieerde en unbiased data. 

3. Verbeter het contact met consumenten door te communiceren via meerdere touchpoints. Het communiceren via meerdere kanalen biedt ook meer inzicht in consumentenvoorkeuren en data. Deze interacties zijn mogelijk via bijvoorbeeld e-mail en mobile push. Met een omnichannel aanpak creëer je een uniek 360-graden klantbeeld. 

Sunweb optimaliseert e-mailcampagne

De Europese reisaanbieder Sunweb scherpt ook hun e-mail marketingstrategie aan om relevante aanbevelingen en aanvullende opties aan te bieden op basis van persoonlijke factoren (leeftijd, online zoekgedrag, voorkeur) en reisbestemming. Met AI gegenereerde aanbiedingen en automatische e-mailtrajecten kon Sunweb op het perfecte moment persoonlijk relevante upgrade aanbiedingen verzenden in zes verschillende talen. Deze ‘slimme’ e-mailcampagne leverde aanzienlijke inkomsten op uit extra boekingen en was een schot in de roos met een gemiddelde delivery rate van 99,9 procent en een open rate van 75,6 procent.

Archief / BRANDS