Fr

INTELLIGENCE

Vijf trends voor 2033, door Steven Van Belleghem

Zondag 11 December 2022

Vijf trends voor 2033, door Steven Van Belleghem

Internationale keynote speaker, marketingprofessor en thrillerauteur Steven Van Belleghem blikt tien jaar vooruit.

AI wordt een levenspartner

De voorbije jaren heeft Artificiële Intelligentie (AI) vooral achter de schermen het verschil gemaakt: bv. efficiëntie van bedrijfsprocessen verhogen of risicoanalyses voor banken berekenen. Als consument hebben we de voordelen van AI bv. leren kennen door steeds performantere navigatiesystemen. We zijn ook met zijn allen al op de limieten van AI gebotst. Chatbots die wartaal uitspreken en voice assistenten die niet veel verder gaan dan een liedje op aanvraag afspelen of om een timer voor de diepvries pizza te activeren, hebben het geloof in AI wat ondermijnd.

Ondertussen komen we echter steeds dichter bij de échte doorbraak van AI. Binnen enkele jaren zal AI een onmiskenbare levenspartner zijn, net zoals onze GSM dat vandaag is. Heel concreet zullen chatbots beter kunnen redeneren en daardoor echte oplossingsgerichte gesprekken voeren. AI zal onze voorkeuren onthouden en zonder dat we het goed beseffen zich in ons dagelijks leven integreren. Op termijn zal deze technologie evolueren naar een persoonlijke assistent voor elke consument waarbij grote en kleine taken uitbesteed kunnen worden aan die assistent. Denk hierbij concreet aan restaurants reserveren, een afspraak maken bij de kapper, een vliegtuigticket omboeken. Vandaag vinden we het handig om met een paar clicks iets te regelen via onze telefoon, binnen een kleine tien jaar zal dat een vrij ouderwetse interface lijken. Als je het met een voice opdracht kan regelen, dan is de inspanning nog een pak kleiner dan het vandaag al is.

We krijgen een driedimensionele digitale wereld

Tegen 2033 is een 3D digitale wereld heel normaal. Vandaag leven we in een 2D digitale wereld: kijken naar YouTube, meetings via Teams… het gebeurt allemaal via een plat scherm, daardoor mis je een pak beleving en echtheid. Als virtuele realiteit en augmented reality volwassen worden qua technologie, leven we eigenlijk ‘in’ het internet. Zo kan je spelletjes spelen met je kinderen als je op zakenreis bent alsof je toch bij elkaar bent. Digitale meetings zijn dan net als fysieke meetings maar zonder de nadelen van een verplaatsing. In het onderwijs heb je geen boek meer nodig over het oude Egypte maar ga je echt gaan rondwandelen in het oude Egypte. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Deze technologie biedt ook nieuwe mogelijkheden voor ondernemers. Beeld je in wat er plots mogelijk is voor event organisaties. Vorige zomer kwam Coldplay naar België en werden er 200.000 tickets verkocht. Wellicht waren er 500.000 mensen die er graag hadden bij geweest. Die 300.000 ongelukkigen kunnen nu enkel op TV of op YouTube naar het concert kijken (2D). Stel dat je deze mensen een ticket verkoopt om het concert virtueel in 3D mee te maken. Ze beleven het concert op hetzelfde moment als iedereen en het voelt alsof ze er echt bijzijn. Misschien kan je deze tickets verkopen aan 50% van de prijs van een ‘live’ ticket. Zo kan je meer mensen een plezier doen én een hoger rendement halen met je event.

Duurzaamheid wordt een minimum voorwaarde om te ondernemen

De klimaatproblematiek wordt steeds belangrijker en urgenter. Meer en meer consumenten verwachten dat bedrijven deel van de oplossing worden. Bedrijven hebben ook de impact en de innovatie kracht om positief hun steentje bij te dragen. Desondanks deze verwachtingen van de markt, zullen er weinig bedrijven klanten bij winnen omdat ze duurzaam werken. Werk je duurzaam: logisch; werk je niet duurzaam: schande. Heel snel zal de wereld duurzame oplossingen als een minimum voorwaarde zien.

Preventieve gezondheidszorg die we zelf monitoren

Gezondheidszorg wordt steeds preventiever. Naarmate er meer data beschikbaar komt over onze gezondheid (stappen, hartslag, suiker, zuurstof, bloedwaarden, bewegen…) kan er steeds preventiever ingegrepen worden. Wij zijn de laatste generatie mensen met zo weinig data over hun eigen lichaam. Je kan je zo inbeelden dat ons huis de ideale voorspeller van onze gezondheid wordt. Op zeker dag zullen we beschikken over een slimme koelkast (weet wat je eet), een slimme weegschaal, een slim bed (weet hoe goed en vaak je slaapt), … Al deze databronnen samen zullen een heel goede indicatie geven over hoe gezond je leeft en of er bepaalde risico’s optreden. Die informatie kan ervoor zorgen dat consumenten op voorhand bepaalde gewoontes veranderen of proactief met een arts praten nog voor het te laat is. Voordeel is dat mensen minder ziek worden én de kosten voor de maatschappij een pak lager worden.

Security wordt dé belangrijkste uitdaging, ook voor privépersonen

Dé grootste digitale uitdaging van de komende jaren is veiligheid. De technologie om mensen te bedotten wordt steeds beter. De komende jaren gaan we bijvoorbeeld mails ontvangen waarvan het écht wel lijkt alsof ze van onze boekhouder, onze baas of onze ouders komen. In die mails zal er om geld gevraagd worden. Ze zullen zo authentiek lijken dat heel wat mensen er zullen intrappen en zo digitaal bestolen worden.

Daarnaast zal ons huis tegen 2033 vol staan met producten die verbonden zijn met het internet. Denk hierbij aan onze auto, onze koelkast, onze centrale verwarming, onze TV… Mensen (of landen) met slechte intenties krijgen zo de mogelijkheid om plots een hele maatschappij stil te leggen. Digitale oorlogsvoering kan zo ver gaan dat je op zekere dag wakker wordt en niets nog werkt: geen energie, geen water, geen internet. Ons beschermen tegen dergelijk onheil wordt een belangrijke expertise voor elk land én voor elke burger.

Archief / INTELLIGENCE