Fr

BRANDS

Die keer dat de EU een feestje ging bouwen in de metaverse, door Griet Byl (MM)

Maandag 12 December 2022

Die keer dat de EU een feestje ging bouwen in de metaverse, door Griet Byl (MM)

Je las het misschien al wel ergens: in het kader van zijn Global Gateway-initiatief dat tegen 2027 300 miljard ontwikkelingshulp moet uitdelen, gaf de Europese Unie zo’n slordige 387.000 euro uit aan de creatie van een virtueel platform en een feestje in de metaverse.

Bedoeling: burgers, en meer bepaald jongeren, in een gedeelde digitale ruimte de kans geven om (de avatars van) nieuwe mensen te leren kennen en daar samen na te denken over de grote kwesties van onze tijd, om onder zo te werken aan een betere toekomst. “We gaan ervan uit dat de metaverse een innoverende manier is om jonge mensen te bereiken die geen kranten en websites meer lezen”, aldus de Commissie droogjes ter verklaring van de toch wel aanzienlijke investering.

Op het platform in kwestie kunnen gebruikers een (lelijke) avatar kiezen en vervolgens (enigszins doelloos) rondhossen op een soort van tropisch eiland. Her en der kunnen ze enige informatie meepikken over Europese ontwikkelingshulp of ze kunnen ook gewoon naar het 24/7 virtuele strandfeestje met house-DJ’s gaan.

Om de lancering van zijn metaverse kracht bij te zetten, organiseerde de Commissie een concert aan dat aangekondigd werd via een promotiepost op TikTok en Instagram om, zo klonk het, “de jongerendoelgroep te intrigeren en aan te moedigen tot interactie met de campagne en het platform, zodat die zich beter bewust zou worden van wat de EU doet.”

Voorwaar een nobel streven, maar voor het concert dat plaatsvond op 29 november, daagden uiteindelijk bitter weinig mensen op. Zes, volgens techjournalist Vincent Chadwick (Devex) die misschien niet eens deel uitmaakte van de doelgroep, maar wel samen met vijf anderen van de partij was. Een cijfer dat weerlegd werd door de Commissie: “Volgens onze statistieken waren er 300 mensen op het gala aanwezig”, reageerde de Commissie. “En de hele dag door bezochten meer dan 5000 mensen het platform.” Maar dan nog: ook als de Europese cijfers zouden kloppen, is dat nog altijd een prijs per contact van 77,40 euro.

Los van het bedroevend lage aantal bezoekers, is het meest verbijsterende aspect van dit verhaal voor de communicatiespecialisten in onze sector wellicht de ongeziene wanverhouding tussen de geïnvesteerde middelen en de prioriteit van de doelstelling. En de evidente mismatch tussen het gekozen kanaal en de aard van de boodschap. Een bewijs ook van de futiele impact van fout ingezette buzzwords en de feilloze bullshitdetector in de neus van de doelgroep.

Tegelijk illustreert dit trieste experiment het belang van coherente strategie en doorgedreven vakkennis, ook en vooral als het om communicatie gaat. Aan de metaverse en zijn potentieel kan het niet gelegen hebben: die groeit gestaag door en zou volgens Bloomberg Intelligence tegen 2024 uitkomen op zo’n 800 miljard dollar. En zoals Matthew Ball schrijft uitgroeien tot een onderling verbonden netwerk van virtuele werelden in 3D dat uiteindelijk zal dienen als gateway naar de meeste online ervaringen en heel wat aspecten van de fysieke wereld zal onderbouwen. Nu het nog leren gebruiken.

Archief / BRANDS