Fr

ASSOCIATIONS

BeCommerce lanceert nieuw label voor influencers

Vrijdag 25 November 2022

BeCommerce lanceert nieuw label voor influencers

De Belgische e-commerce federatie BeCommerce heeft een nieuw keurmerk geïntroduceerd dat zich speciaal richt op online reclame door influencers. Om het label te verkrijgen zullen de influencers moeten voldoen aan de Europese richtlijnen en die van de FOD Economie.
 
Volgens deze richtlijn zijn influencers en content creators die actief zijn op sociale media wettelijk verplicht verschillende verplichtingen na te leven. Als een influencer op zijn account reclame maakt voor een product en daarvan profiteert, moet hij de bepalingen betreffende reclame in het Wetboek van economisch recht naleven.
 
De Europese wetgeving volgt dit voorbeeld en verplicht influencers ervoor te zorgen dat hun posts “geschikt” en niet”misleidend” of illegaal zijn. Bovendien moeten influencers nu altijd de termen “advertentie”, “reclame” of “gesponsord” gebruiken als ze producten aanbevelen als onderdeel van een commerciële overeenkomst met een bedrijf of organisatie. Het BeCommerce-keurmerk geeft aan of influencers deze wetgeving naleven.
 
Ter herinnering: in 2018 schreef de JEP al een richtlijn met instructies voor influencers. Die werden in 2021 herwerkt tot een aantal zelfregulerende aanbevelingen.

Archief / ASSOCIATIONS