Fr

TECH

Hoe OneXR de legendes van een middeleeuwse stad tot leven brengt

Zondag 27 November 2022

Hoe OneXR de legendes van een middeleeuwse stad tot leven brengt

Enkele dagen geleden werd in het pittoreske stadhuis van Damme officieel het Walking Museum ingehuldigd: een wandeltour doorheen de straten van het middeleeuwse stadje biedt de bezoekers via Augmented Reality een driedimensionale totaalbeleving met geschiedenis, literatuur en kunst. MM ontmoette op de persconferentie Stefanie De Regel, de drijvende kracht achter OneXR.

Kan je ons meer vertellen over de technologische innovaties die aan de basis liggen van het Walking Museum?

De manier waarop het Walking Museum Augmented Reality inzet, is zeer vernieuwend. Ons concept is een echte innovatie die kunst op een heel andere en interactieve manier laat ontdekken. Het Walking Museum in de straten van Damme verlegt de grenzen van cultuurbeleving. Een speciaal ontwikkelde app stelt je in staat om met de smartphone in de hand in de schilderijen van Vlaamse meesters te stappen en de scènes mee te beleven met de plaatselijke held uit de zestiende eeuw.

Het Walking Museum brengt niet alleen de afgebeelde scènes tot leven door hoogtechnologische animatie, maar gaat nog een stap verder: de personages richten zich rechtstreeks tot de toeschouwers en doen hun verhaal. We combineren de modernste 2D- en 3D-animatietechnieken met gefilmde scènes van acteurs die in een taal naar keuze op het schilderij tot leven komen via de smartphone. Dit alles wordt geactiveerd binnen een gratis en makkelijk toegankelijke app die zowel op Android als Apple te downloaden is.

Augmented Reality is niet meteen nieuwe technologie, maar de verhoogde toegankelijkheid ervan is recent. Onze apps worden nu het gemakkelijkst geïnstalleerd door een QR-code te scannen en vrijwel meteen te landen op de downloadpagina bij Appstore of GooglePlay. De QR-code kan in principe ook verwijzen naar een webAR, waar de AR animatie meteen wordt afgespeeld via weblink, zonder tussenkomst van een app. De bezoekers die beschikken over smartphones die AR content kunnen afspelen, nemen snel toe in aantal en vormen nu eerder de regel dan de uitzondering.

Bovenal wil ik nogmaals onderstrepen dat het Walking Museum een voorloper is wat betreft het gebruik van de AR toepassingen: OneXR kreeg immers in oktober de gelegenheid over het Walking Museum te spreken op de Augmented World Expo in Lissabon, ’s werelds bekendste conferentie over XR, waaronder Augmented Reality , Virtual Reality en Mixed Reality vallen. Ik nam daarbij deel aan het panelgesprek over ‘Augmented Reality as the next level of engagement in arts & education’. Het was enorm stimulerend om de enthousiaste reactie van het publiek te ervaren tijdens de vele vragen die nadien gesteld werden. Het unieke karakter van ons project werd door het kennerspubliek op de XR conferentie nogmaals bevestigd.”

Aan de basis van dit project ligt One Art Foundation, wat is de doelstelling van die stichting?

One Art Foundation stelt zich als doel om kunst dichter bij de mensen te brengen en om kunstbeleving toegankelijker te maken aan de hand van hulpmiddelen, waaronder moderne technologieën zoals AR en VR. Met ons Walking Museum-concpt wil One Art Foundation kunstwerken letterlijk buiten laten wandelen in samenwerking met musea en toeristische diensten om in steden en dorpen cultuur te laten beleven. Leuke en innovatieve kunstprojecten hoeven niet altijd plaats te vinden in grote steden, Het Walking Museum bewijst dat elke stad, elke streek zijn held en zijn verhaal te brengen heeft. Tools zoals Walking Museum helpen daarbij en geven een extra impuls.

Hoe zie je de evolutie het gebruik van Augmented Reality in de culturele communicatie en in de reclame evolueren?

AR heeft veel meer potentieel voor toepassingen op grote schaal in onze dagelijkse routines want het is minder “invasive” dan VR. AR vergt geen speciale bril zoals VR.  R  voegt een laag toe aan onze werkelijkheid zonder deze compleet te vervangen door een virtuele omgeving.  Heel wat dagelijkse activiteiten en noden kunnen geoptimaliseerd worden dankzij deze technologie.

Zo is Augmented Reality nu al een snelgroeiende industrie die in vele sectoren een steeds grotere plaats inneemt. De globale AR markt werd in 2021 geschat op 25,3 miljard euro en nog voor 2030 zou de globale omzet met nog 45% stijgen. Wereldwijd beginnen de bedrijven meer en meer toepassingen van AR in hun aanbod te integreren als onderdeel van hun projecten en dienstverlening. De samenleving wordt stilaan klaargestoomd voor de switch naar een dagelijks gebruik van AR. Gemiddeld is iedereen wel al eens met AR in aanraking gekomen via Instagram- en SnapChat-filters.

En in de reclame?

Reclame is uiteraard een van de eerste domeinen waarbij AR wordt toegepast. We zien in onze buurlanden veel projecten waarbij grote merken voor reclamecampagnes AR gebruiken om meer engagement en wow-effect te creëren. De AR effecten verhogen het engagementgehalte bij de trouwe gebruikers van de merken en spreekt ook jongere doelgroepen aan door de toevoeging van gamification.

Augmented Reality voegt een stukje magie toe aan je dagelijkse activiteiten zonder dat je daarvoor speciale apparatuur moet gebruiken. Via een QR-code, word je direct doorverwezen naar een link waarbij jouw smartphonecamera je de omgeving op een hele andere manier laat ervaren. Bij OneXR merken we dat consumenten via de AR boodschappen een meer persoonlijke kijk krijgen op de merken en producten die ze gebruiken. Wij zijn ervan overtuigd dat deze tool op een zeer nuttige manier aangewend zal worden door diverse doelgroepen voor zowel educatieve als commerciële doeleinden.

Archief / TECH