Fr

INTELLIGENCE

Over influencer marketing op Instagram in België

Dinsdag 22 November 2022

Over influencer marketing op Instagram in België

Xavier Degraux die gespecialiseerd is in sociale netwerken, publiceerde een rapport over Instagram, gebaseerd op het platform HypeAuditor, dat 19.800 Belgische accounts uit zijn eigen database analyseerde.
 
Uit het rapport blijkt dat 40% van de Belgische Instagram-influencers al dan niet vrijwillig betrokken geweest is bij “fraude”. Dat is 9% minder dan op wereldniveau, maar het cijfer is nog steeds vrij hoog. De aard van wat als fraude gedefinieerd werd, is zeer verscheiden: een influencer kan regelrecht volgers gekocht hebben, een nepwedstrijd aangemaakt hebben of zijn account kan bizarre activiteiten vertonen (zoals meer comments dan likes halen), veel reacties verzamelen van accounts die geen profielfoto hebben of zelfs veel bekendheid genieten in een land dat geen logische band heeft met zijn afkomst. Nog volgens het rapport bestaat slechts 67,4% van de volgers van Belgische influencers uit echte mensen (en dus geen “massavolgers” of bots).
 
Anderzijds wijst Xavier Degraux erop dat het engagement bij Instagram influencers in België zeer hoog is: 3,1%. Dat lijkt misschien weinig, maar het wereldwijde gemiddelde op basis van het percentage likes en commentaren bedraagt amper 1,7%.
 
Uit het onderzoek blijkt ook dat Stromae nog steeds een van de tien snelst groeiende Belgische influencers is, en dat online kledingwinkel Loavies in zes maanden tijd 203 Belgische Instagram influencers wist te betrekken. Verderop in de lijst vinden we Myjewellery, Pukkelpop, Zara, Zalando en JBC, elk met meer dan 50 influencers.
 
Inzake bereik is het Pukkelpop dat de toppositie inneemt met een bereik van 527.000 Instagram-gebruikers dankzij de inzet van influencers.
 
Het zal niemand verbazen dat lifestyle het populairste onderwerp is bij de Belgische Instagram influencers. Verder bestaat de top vijf uit muziek, fotografie, kunst in het algemeen en sport. Het meest "engaging" onderwerp op Instagram in België is sport in het meervoud.
 
En dan het antwoord op de vraag die iedereen zich stelt: de influencer marketingmarkt zal in België in 2022 naar verwachting 45 tot 50 miljoen euro waard zijn. We mogen ook niet vergeten dat Instagram bijna 5 miljoen Belgische leden heeft en dat bijna de helft van de creators op het platform (45,8%) nano-influencers zijn (tussen 1.000 en 5.000 volgers).
 
Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE