Fr

PEOPLE

RIP George Lois (1931-2022)

Dinsdag 22 November 2022

RIP George Lois (1931-2022)

Op 18 november overleed de Amerikaanse reclamemaker en AD George Lois. Hij was 91. Zijn carrière, die onlosmakelijk verbonden zal blijven met de geschiedenis van het tijdschrift Esquire, waarvoor hij tussen 1962 en 1973 honderd covers ontwierp, begon bij CBS en DDB. Vervolgens richtte hij verschillende bureaus op, waaronder Lois Holland Callaway, Lois/USA en Lois TransMedia. Hij zou aan de basis liggen van het concept van ‘The Big Idea’ en de beroemde slogan ‘I Want my MTV’.
 
Lois is ook de enige reclameman die is opgenomen in de AD Hall of Fame, de One Club Creative Hall of Fame en de American Advertising Hall of Fame. Hij won talrijke Lifetime Achievement Awards, onder meer van het American Institute of Graphic Arts en The Society of Publication Designers.
 
Hij wordt vaak omschreven als de inspiratiebron voor het personage van Don Draper in de serie ‘Mad Men’ die hij overigens haatte. “Mad Men geeft een verkeerd beeld van de reclame-industrie van mijn tijd, omdat de serie voorbijgaat aan de dynamiek van de creatieve revolutie die de wereld van de communicatie voorgoed veranderde. Deze dynamische periode van de tegencultuur in de jaren 1960 werd op Madison Avenue uitgedrukt door een nieuwe creatieve generatie - een rebelse bende van AD's en copy’s die begrepen dat visuele en verbale expressie niet los van elkaar konden worden gezien, en die zich verzetten tegen de oude regels die hen degradeerden tot secundaire rollen in het door technici en technocraten gedomineerde reclameproces.” Zowaar een citaat waar veel creatieven het vandaag nog steeds mee eens zouden zijn.

Archief / PEOPLE