Fr

MEDIA

Azerion waagt zich aan audioreclame met Targetspot

Dinsdag 22 November 2022

Azerion waagt zich aan audioreclame met Targetspot

Azerion en Audiovalley hebben een overeenkomst aangekondigd betreffende de overname door Azerion van de gelijknamige digitale audio activiteiten van het door Alexandre Saboundjian opgerichte bedrijf (dat ondergebracht is in zijn dochteronderneming Radionomy Group).
 
De overname, die nog moet worden goedgekeurd door de bijzondere algemene vergadering van Targetspot-aandeelhouders op 9 december, zal Azerion in staat stellen zijn klanten een eigen adtech-oplossing te bieden die alle aspecten van digitale audio - radio, podcasts, audioboeken, games - omvat en meer dan drie miljard maandelijkse impressies in meer dan 30 markten ondersteunt. Deze oplossing is verbonden met een groot aantal uitgevers die samen een aanbod van meer dan 15.000 audiokanalen hebben.
 
De transactie levert de aandeelhouders van Radionomy (voornamelijk Targetspot NV dat 98,5% van het kapitaal bezit) een contante betaling op van 7,5 miljoen euro en Azerion-aandelen ter waarde van 19,1 miljoen euro (naast een mogelijke earn-out in Azerion-aandelen voor een bedrag van maximaal 3 miljoen euro).
 
Ter herinnering: Targetspot is actief in negen landen en heeft ongeveer 100 mensen in dienst, voornamelijk in Anderlecht. De digitale audio activiteit vertegenwoordigde 92% van de totale activiteiten in de eerste helft van het jaar; ze genereerde een omzet van 13,4 miljoen euro, goed voor een totale stijging van 19,8% (+36% in Europa en +11% in Noord-Amerika), met een brutomarge van 6,578 miljoen euro en een Ebitda van 500.000 euro. Azerion hoopt met deze activiteit tussen 29 en 30 miljoen aan bruto inkomsten te genereren voor 2022.
 
Het saldo van de Targetspot-rekeningen is afkomstig van de activiteiten van Winamp; die wegen op de resultaten met een negatieve Ebitda van 1,671 miljoen euro. Deze activiteit, die gestructureerd is rond de gelijknamige audiospeler, het Bridger platform voor het beheer van auteursrechten en Jamendo, dat de werken van meer dan 45.000 muzikanten op de markt brengt, werd niet door Azerion overgenomen.
 
Atilla Aytekin, co-CEO van Azerion, is verheugd dat hij deze reeks audio-oplossingen aan zijn productportfolio kan toevoegen om zijn adverteerders- en publishers te helpen optimale reclame- en commercialiseringsresultaten te behalen: “Omdat we er als bedrijf naar streven onze klanten een uitgebreide reeks producten aan te bieden, is het belangrijk voor ons om de nieuwste markttrends voor te blijven. Wij zijn er trots op een centrale plaats in te nemen in deze opkomende innovatieve digitale technologie, die naar verwachting de komende jaren verder zal groeien in de VS, Europa en Azië.”
 
De overname van Targetspot is een van de grootste die Azerion tot dusver deed. Ze volgt enkele dagen na die van programmatic specialist Hybrid Theory; die is actief op zes markten (VK, Spanje, VS, Hongkong, Australië en Singapore) en haalde vorig jaar een bruto omzet van 18,6 miljoen dollar. Vorige maand kondigde Azerion ook de overname van [M]media, Inskin en Pub Galaxy aan. De groep die in 2014 opgericht werd door Atilla Aytekin en Umut Akpinar en momenteel geschat wordt op ongeveer 1,1 miljard euro, zet zijn groei via overnames dus gestaag voort.

Archief / MEDIA