Fr

INTELLIGENCE

Duurzaamheid en vertrouwen op het menu van de Deloitte Digital Consumer Trends 2022

Maandag 21 November 2022

Duurzaamheid en vertrouwen op het menu van de Deloitte Digital Consumer Trends 2022

Deloitte publiceerde zopas de resultaten uit zijn Digital Consumer Trends 2022. Dat onderzoek bevraagt 38.150 respondenten wereldwijd, van wie 2.000 Belgen van 18 tot 75 jaar. De studie staat in het teken van vier thema’s: de toestand van markt voor smart devices, duurzaamheid, de overgang van digital naar virtual en vertrouwen.
 
Wat duurzaamheid betreft, stelt de studie een zeer slechte kennis van het begrip ‘digitale vervuiling’ vast. Die impliceert energieverbruik, afval geproduceerd door de toestellen (ook tijdens hun fabricage) en de bijhorende koolstofafdruk. Deloitte preciseert dat deze vervuiling 4% van de uitstoot van broeikasgassen vertegenwoordigt. Slechts 43% van de respondenten zegt zich bewust te zijn van deze vervuiling.
 
Hoewel de hernieuwing van de toestellen afgenomen is, heeft dat wellicht meer te maken met de inflatie en economische moeilijkheden dan met de strijd tegen vervuiling. Slechts 9% van de aankopen in 2022 betrof gerecycleerde toestellen en amper 3% van de kopers zegt zich te bekommeren om de vraag of hun spullen gerepareerd kunnen worden of niet.
 
Duurzaamheid is dus (nog) geen prioriteit voor de consumenten. Vincent Fosty die bij Deloitte verantwoordelijk is voor technologie, media en telco: “We hebben een gedragsparadox vastgesteld inzake milieu. Consumenten willen wel duurzamere keuzes maken in het algemeen, maar ze zijn nog niet bereid om zich digitaal duurzamer te gedragen.”
 
“Vertrouwen speelt een belangrijke rol in het feit dat consumenten de refurbished markt verwerpen”, vervolgt hij. “25% verklaart dat de voornaamste reden waarom ze geen tweedehands telefoon kopen, te maken heeft met een gebrek aan vertrouwen in de verkopers van refurbished toestellen. Om dat tegen te gaan, zou de industrie meer informatie moeten geven over d duurzame digitale markt.”
 
In het laatste luik van zijn studie peilt Deloitte naar het consumentenvertrouwen in verschillende aspecten van digital. Uit de resultaten blijkt dat er werk aan de winkel is: slechts 20% van de respondenten zegt bedrijven te vertrouwen met betrekking tot de communicatie rond hun koolstofafdruk, terwijl 60% deze informatie wel verwacht op de toestellen die ze kopen.
 
Hoewel crypto currencies als concept vrij bekend zijn, zeggen de meeste respondenten zich zorgen te maken om fraude, het gebrek aan regulering en de milieuaspecten. Ook het beheer van persoonlijke data blijkt fundamenteel in het onderzoek, als je weet dat meer dan 50% van de respondenten afzien van het gebruik van een online dienst omdat ze geen vertrouwen hebben in het beheer van hun data; meer dan een derde voltooide een aankoop niet om dezelfde reden.
 
Bij de smart devices wijst Deloitte op een zekere stagnatie in het uitrustingsniveau ten opzichte van 2021. De smartphone is nog steeds koploper met een uitrustingspercentage van 92% (stabiel ten opzichte van 2021), maar laptops en tablets verliezen een paar procent. De andere devices zijn stabiel, inclusief voice assistants die ingeburgerd zijn bij 10% van de respondenten.
 
Ook bij het gebruik van deze smart devices vinden we geen echte verrassingen. De smartphone staat nog steeds op een, gevolgd door de laptop en de smart-tv. Social media en video kijken zijn nog steeds de twee populairste activiteiten, waarbij 73% van de respondenten zegt ze dagelijks te beoefenen. Smartphones zijn de belangrijkste manier om toegang te krijgen tot sociale netwerken, maar smart tv’s lopen voorop om video’s te bekijken.
 
Het derde deel van het onderzoek betreft de transitie van digital naar virtual. “Toen we de resultaten van dit jaar analyseerden, werd het bewijs stilaan duidelijk. De snelle expansie van online games, NFT's en digitale valuta, augmented reality en andere virtuele elementen lijken allemaal te wijzen op een nieuwe stap naar nieuwe virtuele werelden die naast de realiteit bestaan”, merkt Vincent Fosty op.
 
Verder constateert de studie ook de stagnatie van het aantal SVOD-abonnementen. Stijgende prijzen en het einde van de lockdowns zijn daarvoor de belangrijkste boosdoeners. Het percentage respondenten met een SVOD-abonnement dat steeg van 25% in 2018 naar 53% in 2021, is in 2022 gelijk gebleven. Het gemiddeld aantal abonnementen is echter licht gestegen: van 1,18 per respondent in 2019 naar 1,62 dit jaar.
 
De Metaverse dan. Die is onbekend bij 79% van de respondenten en slechts 5% zegt een virtual reality-headset te hebben. Cryptovaluta zijn dan weer bekend bij 51% van de respondenten, ook al is de meerderheid van hen niet van plan er te kopen. 26% van de respondenten geeft aan te weten wat NFT’s zijn.
 
Vanuit advertentieoogpunt zegt 53% van de steekproef dat ze cookies accepteren op de sites die ze bezoeken en slechts 15% van hen gebruikt een browser of zoekmachine die cookies en andere trackers blokkeert.
 
Het onderzoek schetst dan ook een ietwat paradoxale of zelfs schizofrene consument. Die is verslaafd aan zijn smartphone, maar zegt hem minder te willen gebruiken, hij is bezorgd over duurzaamheid maar is zich niet bewust van de milieu-impact van zijn smart devices en is terughoudend om een gemakkelijk te repareren of tweedehands toestel aan te schaffen. Hij maakt zich zorgen over het beheer van zijn persoonlijke gegevens, maar accepteert cookies zonder aarzeling. En wat cryptomunten betreft, komt de Belg ten voeten uit naar voren in de studie: geïnteresseerd maar voorzichtig.
 
Het verslag van Deloitte is hier beschikbaar.

Archief / INTELLIGENCE