Fr

MEDIA

Clear Channel Belgium presenteert toekomstvisie

Woensdag 9 November 2022

Clear Channel Belgium presenteert toekomstvisie

Tijdens een event in de Brusselse Spirito dat plaatsvond op 9 november, presenteerde Clear Channel Belgium (CCB) zijn strategie voor de creatie van “de media van de toekomst”. Zoals general manager Jan De Moor uitlegde, is die opgebouwd rond vier pijlers – digitalisatie, data, mobiliteit en creativiteit – met toevoeging van duurzaamheid.

“Het is onze verantwoordelijkheid als massamedium ten dienste te staan van de gemeenschap en een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Regelmatig stellen we gratis ruimte ter beschikking voor boodschappen van openbaar nut. We investeren voortdurend in infrastructuur en projecten om nieuwe en doeltreffende middelen te vinden om ons medium te blijven transformeren tot een platform voor het collectief belang en adverteerders de mogelijkheid te bieden te communiceren in een context die zijn verantwoordelijkheid neemt voor zijn omgeving.”

Dat blijkt onder andere uit een nieuw ‘Green’ aanbod op de OOH-dragers (gerecycleerd papier en plantaardige inkt). Dat zou 20% minder CO² moeten genereren volgens Clear Channel dat de ambitie koestert om het bedrijf van Carbon Neutral te laten evolueren naar Carbon Net Zero  

In dezelfde geest benadrukt Jan De Moor het belang van DE&I voor het Platform for Good van CCB: “Ook dat is een aspect van onze strategie. Niet omdat het opbrengt, maar omdat we er echt in geloven als bedrijf.”

Wat de digitalisering van het aanbod betreft, herinnert CCB eraan dat zijn park voortaan bestaat uit 400 schermen in de stations (+115%) en 460 op straat (+75%), goed voor een nationale dekking van 45% op de 18-54-jarigen. Dat moet in 2023 50% worden. “We zijn leaders inzake digital”, aldus een trotse Jan De Moor die preciseert dat de DOOH-inkomsten bijna de helft van het totaal vertegenwoordigen, met een groei die in een jaar tijd verdubbeld is.

Clear Channel is uiteraard van plan om deze ontwikkeling voort te zetten met om te beginnen de rebranding van het volledige digitale aanbod op internationaal niveau, onder het merk Live. Dat zal doorgetrokken worden naar het stadsmeubilair met Adshel Live, de stations met Station Live en klassieke affichage met Billboard Live.

De Belgische affichagespecialist meldt ook de creatie van een aanbod met gegarandeerd digitaal bereik op nationaal en regionaal niveau, bestaande uit 19 packages die naar verluidt kunnen beantwoorden aan alle briefings en alle noden inzake reclamedruk en -budgetten.

Aan datazijde wordt de People & Places tool verrijkt met het DOOH-inventaris en wordt nog beter gespecialiseerd dankzij de toevoeging van de Drive Time-functie. Die maakt het mogelijk selecties te maken op basis van de trajecttijd naar een POI (point of interest). De regie gaat ook Pre-test DOOH en 3D Journey tools op punt stellen.

Een ander belangrijk onderdeel van de strategie is de invoering van een ecosysteem dat de drie geautomatiseerde aankoopplatformen groepeert:
 
- LauchPAD programmatic: een programmatic not guaranteed aankoopplatform dat toegang verleent tot meer dan 11.000 schermen in Europa;

- Automated: geautomatiseerd programmatic guaranteed aankoopplatform dat in de loop van het jaar van start gaat;

- Direct: dit platform dat beschikbaar is vanaf december maakt geautomatiseerde guaranteed aankoop mogelijk, eerst in de vorm van een e-shop in de stations en in de loop van het jaar ook op straat. Het is de ambitie om de kracht van DOOH ter beschikking van alle zelfstandigen en KMO’s te stellen. Volgens CCB zal dit platform zelfs de mogelijkheid bieden je eigen visual aan te maken met behulp van een reeks vooraf bepaalde filters en animaties. 

De mobiliteitspijler evolueert naar intermodaliteit: “Stations vormen de ruggengraat”, aldus Jan De Moor. “Ze vormen een exclusief universum met 8,5 miljoen bezoekers per week; ze zijn selectief op de jongeren, de actieve bevolking, de sociale groepen 1 en 2 en de internationale bezoekers. Daarom blijven we er verder investeren in de digitalisering en de meetbaarheid.” In dat verband herinnerde De Moor eraan dat zijn onderneming 90 stations heeft laten echtverklaren door het CIM (tegenover 50 begin dit jaar).

De general manager had het ook over creativiteit en benadrukte de kracht van het More O’Ferrall-netwerk dat opnieuw helemaal in handen is van CCB. Hij verwees ook naar de expertise van de Urban Media-teams. Die zullen met een nieuw activatiepack in de stations komen, “om op een andere manier te communiceren en producten te laten testen of proeven en aldus een mooie zichtbaarheid te genereren bij het grootste voetgangersbereik van België”.

Archief / MEDIA